Ești prea furios?
Controlează-ți furia înainte să te controleze ea pe tine!

Ești prea furios?
Controlează-ți furia
înainte să te controleze ea pe tine!

În fiecare minut în care ești furios pierzi 60 de secunde de fericire 
Ralph Waldo Emerson

Fiecare persoană se înfurie din când în când. Cu toate că este o emoție normală, devine ineficientă atunci când durează prea mult sau este prea intensă pentru a o putea gestiona în mod optim.

De ce suntem furioși?

Furia este un răspuns natural și adaptativ din punct de vedere evoluționist.

Atunci când suntem nervoși avem tendința de a acționa agresiv și a confrunta direct amenințarea percepută. Poate fi cauzată de:

evenimente interne (îngrijorări excesive cu privire la anumite probleme personale); 

evenimente externe  (ex. un conflict cu un coleg de la locul de muncă); 

evenimente asupra cărora nu avem control (ex. un blocaj în trafic).

Chiar dacă în trecut a reprezentat un avantaj pentru perpetuarea speciei umane, în societatea modernă nu mai reprezintă o emoție adaptativă.

Atunci când nu știm cum să abordăm eficient furia, alegem strategii care acționează în defavoarea noastră.

Strategii ineficiente de control al furiei

• Negarea

Ne place să ne menținem o imagine pozitivă despre propria persoană, transmințându-ne adesea că situația pentru care ne-am înfuriat nu este importantă.

Negarea poate produce multă ostilitate, precum un vulcan gata să erupă.

Din acest motiv, devenim hipersensibili la evenimentele care ne deranjează, adesea având reacții emoționale explozive. De asemenea, acest lucru provocă numeroase probleme de sănătate

• Transferul asupra unei alte surse.

Adesea, când revolta pe care o resimțim nu poate fi exprimată într-un anumit context deoarece acest lucru este asociat cu consecințe severe, persoana își exprimă emoția asupra unei alte persoane.

De exemplu, un angajat revoltat pe șeful său deoarece nu a primit mărirea de salar promisă poate să-și verse nervii asupra copilului său. În acest caz, consecințele unei reacții agresive asupra copilului sunt mult diminuate comparativ cu exprimarea furiei în fața șefului. De câte ori vi s-a întâmplat ceva similar?

Care sunt consecințele furiei?

Afectează sănătatea fizică

În primele două ore după un episod puternic de furie șansele de a avea un atac de cord se dublează. Reprimarea acesteia (exprimarea indirectă a acesteia) este asociată cu:

• probleme cardiace,
• un sistem imunitar slăbit,
• insomnie,
• tensiune arterială ridicată.

Această emoție negativă îți poate afecta chiar și plămânii. Persoanele cu niveluri ridicate de ostilitate au o capacitate pulmonară mult mai slabă, ceea ce crește riscul de probleme respiratorii.

Afectează capacitatea de concentrare

Furia cronică consumă cantități uriașe de energie, fapt care:

• îngreunează gândirea,
• scade capacitatea de concentrare,
• calitatea decizională.

Afectează sănătatea psihică

Anxietatea și furia merg mânâ în mână. Un studiu publicat în anul 2012 în revista Cognitive Behavioral Theraphy arată că furia poate agrava simptomele de anxietate generalizată (GAD), afecțiune caracterizată prin îngrijorări excesive și incontrolabile care interferează semnificativ cu calitatea vieții.

De asemenea, numeroase studii au asociat agresivitatea (furia) cu:

• depresia,
• tulburarea de stres post traumatic, (PTSD)
• tulburarea de personalitate borderline.

Îți scurtează viața

Este adevărat că oamenii fericiți trăiesc mai mult? Oamenii fericiți trăiesc în medie cu 10 ani mai mult! Din pricina numeroaselor consecințe negative, s-a concluzionat faptul că furia poate scurta anii de viață.

Afectează calitatea relațiilor interumane

Din păcate, atunci când oamenii sunt extrem de furioși îi insultă sau rănesc pe ceilalți, de cele mai multe ori neintenționând cu adevărat să facă asta. Acest lucru este valabil fie că vorbim despre relațiile familiale sau cele de la locul de muncă.

Care sunt semnele care arată că am o problemă cu controlul furiei?

  • Ți-a afectat relațiile și viața socială
  • Ești iritat constant și ostil cu ceilalți sau ai izbucniri violente fără să îți dai seama de ce
  • Ești violent (verbal sau fizic) atunci când intri în conflict cu ceilalți
  • Simți că nu poți să-ți controlezi furia
  • Ai tendința să reacționezi impulsiv (conduci cu viteză, consumi alcool, distrugi lucruri) atunci când ești nervos.

Cum mă poate ajuta un specialist?

Psihoterapia pentru controlul furiei (Anger Management Theraphy) este un tip de intervenție psihologică care țintește identificarea factorilor care cauzează furia și controlul răspunsului emoțional (reducerea intensității emoției și a activării fiziologice).

Mai specific, scopul specialistului este de a ajuta persoana să-și dezvolte strategii optime de a face față furiei, mai exact:

  • Să își exprime sentimentele și nevoile într-un mod asertiv
  • Să identifice preventiv situațiile supărătoare (care pot declanșa furia)
  • Să identifice gândurile care nu au logică și sunt iraționale
  • Să se focuseze pe rezolvarea problemei mai degrabă decât pe problemă în sine (ce se poate schimba)
  • Să reacționeze sănătos în cazul în care o anumită situație a declanșat această emoție incontrolabilă (controlul impulsului, meditație, tehnici de respirație, conștientizarea propriilor emoții și reacții comportamentale etc.)

Scopul terapiei nu este de a elimina furia complet, ci mai degrabă de a reacționa într-un mod optim în fața acesteia.

Este extrem de important să înveți să gestionezi furia în mod optim! Acesta este primul pas. Un alt pas extrem de important vizează identificarea rădăcinilor furiei tale.

Ghidat de un specialist, acest lucru devine mult mai ușor.

Furia nu este o emoție de care să ne temem. Este mai degrabă o emoție puternică prin intermediul căreia putem realiza lucruri grozave.

În loc să-ți reprimi furia, învață cum să intri în contact cu ea și cum să o gestionezi mai bine.

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

error: Content is protected !!