Îți cunoști scopurile dar
ai probleme în a-ți menține motivația?

Nu ești om dacă nu te-ai confruntat cel puțin o dată în viață cu lipsa de motivație. Motivația este un proces intern care ne determină să luăm inițiativă și să facem progrese. La polul opus, o motivație scăzută implică lipsa de interes față de anumite obiective.

Tipuri de motivație:

Există două mari tipuri de motivație.

  • Motivația intrinsecă implică acțiunile pe care le facem pentru că au sens pentru propria persoană și ne produc satisfacție (ex. a face sport pentru că îți face plăcere).
  • În schimb, motivația extrinsecă apare atunci când facem o acțiune pentru o sursă externă nouă (ex. termin raportul plictisitor ca să nu fiu penalizat la locul de muncă).

În realitate motivația este mixtă (atât intrinsecă cât și extrinsecă). Uneori lucrurile care ne motivau intrinsec pot primi valoare extrinsecă, proces care se numește suprajustificare. Spre exemplu, atunci când avem o pasiune pentru gătit, dar în cele din urmă ajungem să ne angajăm în acest domeniu culinar deoarece este bine plătit.

Cauzele lipsei de motivație

Pentru a depăși această problemă extrem de comună, este esențial să se identifice cauzele acesteia. Mai jos sunt listate o serie de cauze frecvente:

Ai o mentalitate inflexibilă

Mentalitatea inflexibilă ne determină să credem că nu avem controlul asupra potențialului propriu, să considerăm că abilitățile noastre sunt înnăscute și că nu mai pot fi dezvoltate. Într-adevăr, avem predispoziții de personalitate care ne fac să înclinăm balanța într-o anumită direcție, dar asta nu înseamnă nicidecum că lucrurile nu se pot îmbunătății. Dacă îți dorești să îți cunoști tipul de personalitate, astfel încât strategiile de motivare să fie cele mai eficiente, solicită ajutorul unui specialist.

Nu faci suficiente activități

Îți aduci aminte de duminicile în care pur și simplu stăteai în pat fără să faci nimic? Ca majoritatea oamenilor care au trecut prin asta, cel mai probabil la sfârșitul zilei te-ai simțit obosit. Pur și simplu faptul că nu facem nimic ne poate stoarce de energie.

Ai prea multe sarcini de îndeplinit

Ai avut cu siguranță zile în care programul tău a fost supraîncărcat. Atunci când avem extrem de multe lucruri de îndeplinit, ne simțim copleșiți. În acest caz, apare un efect invers. În loc să luăm inițiativă și să rezolvăm problemele, avem tendința de a amâna acțiunea.

Depresia, anxietatea sau stresul cronic

Sunt asociate foarte frecvent cu o lipsa de motivație. Dacă bănui că una din cauzele pentru care nu te poți motiva este o problemă de sănătate mintală, cea mai bună recomandare este de a apela la un specialist pentru a-ți oferi ghidajul și suportul necesar.

Încerci să mulțumești pe toată lumea

Dacă nu ai nici o idee despre ceea ce îți dorești cu adevărat și încerci constant să mulțumești pe toată lumea, nu ai nici un motiv să fii motivat. Identifică lucrurile pe care ți le dorești cu adevărat.

Îți dorești să eviți disconfortul

Uneori lipsa de motivație apare din dorința de a evita disconfortul. Este esențial să conștientizăm că fiecare schimbare necesită efort și fiecare decizie pe care o luăm este asociată cu o serie de consecințe.

Lipsa de angajament față de scop

A face un anumit lucru pentru că ești obligat te va determina cel mai probabil să nu întreprinzi nici un fel de acțiune înspre realizarea acelui lucru.

Ce pot face?

Setarea de scopuri realiste

Stabilește-ți obiective realiste, dar totuși provocatoare pentru a putea rămâne motivat. Pentru o mai mare șansă de reușită, stabilește-ți obiectivele după modelul SMART: S (specific), M (măsurabil), A (realizabil), R (realist), T (încadrat în timp).

Vizualizează ceea ce-ți dorești să obții

Vizualizarea obiectivului tău este esențială. Încearcă să-ți imaginezi cât mai în detaliu ceea ce-ți dorești. Gândește-te și la beneficiile pe care le vei obține. Pune-ți următoarea întrebare Cum îmi dau seama când mi-am atins scopul? A nota toate detaliile într-un jurnal te poate ajuta să fii mai conectat cu vocea ta interioară și este o tehnică extreme de utilă pentru clarificarea scopurilor personale.

Începe acea acțiune

Acționează ca și cum deja ești motivat. Dacă aștepți să începi o acțiune doar atunci când ești motivat, este puțin probabil ca acel lucru să se întâmple. Întreabă-te Ce aș face acum dacă aș fi suficient de motivat? și fă acel lucru. A face efectiv lucruri îți poate crește motivația. Conform lui Newton, obiectele în mișcare tind să rămână în mișcare. Odată ce începi o acțiune, e mult mai ușor să o continui.

Programarea

Setarea unui program fix crește șansele de urmărire ale unui obiectiv indiferent de nivelul de motivație actual. Profesioniștii își stabilesc un program și îl urmează. Repetând anumite comportamente zi de zi, devin treptat o rutină pentru care nu mai trebuie să depunem atât de mult efort.

Spargerea în bucăți mici

Dacă ai întâmpinat probleme în a-ți menține motivația, trebuie să ai în vedere faptul că spargerea obiectivelor în bucăți mai mici este o soluție eficientă. Trebuie să ai în vedere fiecare pas pe care trebuie să îl parcurgi pentru ținta finală. Este și mai util dacă scrii acești pași, astfel încât să îți fie cat mai clari. Obiectivele pe termen scurt funcționează eficient în special în cazul activităților dificile sau neinteresante, întrucât stimulează angajamentul prin furnizarea de feedback cu privire la progres (vedem că reușim și asta ne face să ne simțim bine). Acest lucru consolidează efortul de a persista. Dacă vorbim de activități interesante, care ne absorb, funcționează mult mai bine obiectivele pe termen lung, asigurând mult mai multă autonomie în ceea ce privește parcursul de îndeplinire al acestora.

Practică autocompasiunea

Poate te-ai gândit că a fi dur cu propria persoană poate fi un lucru motivant. Cu toate acestea, autocritica nu funcționează. Cercetările arată că autocompasiunea este mult mai motivantă decât autocritica, în special în cazul unor dificultăților pe care le întâmpinăm pe parcurs (rol în recuperarea motivației după un eșec). Un scurt exercițiu de autocompasiune care este util atunci când ne confruntăm cu o situație dificilă este de a-ți vorbi ție ca și cum i-ai vorbi unui prieten. Ce i-ai spune acestui prieten dacă ar fi în situația ta? Cum l-ai trata?

Fă lucrurile care nu îți plac înainte de cele care îți plac

Stabilește-ți în prealabil să faci un lucru care îți place foarte mult imediat după ce ai terminat o sarcină plictisitoare, și nu invers. De exemplu, dacă îți place să te uiți la filme, fă asta imediat ce ai terminat raportul plictisitor pentru muncă, nu înainte de asta.

Celebrearea succesului

Atunci când ai reușit un lucru pe care ți l-ai propus, fie că e vorba de lucruri mărunte (ex. a face curat în casă) sau lucruri mărețe (ex. absolvirea unei facultăți), celebrează-ți succesul și nu te arunca imediat spre un alt obiectiv. Oferă-ți recompense pe măsură, i-ați o pauză dacă e nevoie, și bucură-te pe deplin de reușita ta. Meriți!

Când lipsa de motivație poate indica o problemă mai severă?

Dacă dureză de mai mult de 6 săptămâni, apare în general (nu doar în cazul unor scopuri foarte specifice), s-a agravat de-a lungul timpului, ți-a afectat calitatea vieții semnificativ sau chiar te-a determinat să-ți pierzi speranța.

Când e bună lipsa de motivație?

Lipsa de motivație e ca un apel de trezire. Dacă asculți ce încercă să îți transmită te poate îndemna să iei inițiativă și să trăiești o viață mai bună. De exemplu, dacă realizezi că ți-ai pierdut treptat motivația în ceea ce privește locul de muncă, poate fi un semn că este necesar să-ți revizuiești valorile, scopurile cu privire la carieră și măsura în care ceea ce faci se suprapune cu acestea.

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

error: Content is protected !!