anxiety banner mobile
anxiety banner

Tot ce vrei să știi
despre anxietate

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

Grija noastră este
 sănătatea dumneavoastră!

Ce este anxietatea?

Fiecare persoană este anxioasă la un moment dat în viață. De câte ori ai avut “un nod în gât” atunci când urma să ai un interviu important pentru noul loc de muncă sau atunci când te-ai întâlnit pentru prima oară cu o persoană pe care o placi?

Anxietatea este strâns legată de frică. Frica este o stare primitivă automată de alarmare a întregului corp, care presupune estimarea unei amenințări sau a unui pericol iminent care amenință siguranța și securitatea unui individ. În timp ce frica implică un răspuns la o amenințare imediată (reală sau percepută), anxietatea implică reacții legate de o amenințare viitoare.

Spre deosebire de frică, anxietatea este un sistem complex de reacții cognitive, afective, fiziologice și comportamentale care este activat atunci când evenimentele sau circumstanțele anticipate sunt considerate deosebit de periculoase, cu caracter imprevizibil sau incontrolabil, amenințând interesele vitale ale persoanei. Adesea, acest sentiment de neliniște și îngrijorare persistentă este însoțit de tensiune musculară, oboseală cronică sau dificultăți de concentrare.

Persoana ajunge în timp să evite situația care-i provoacă anxietate pentru a evita potențialele consecințe negative, fapt care întreține acest cerc vicios al anxietății.

anxietatea chiromedica
anxietatea chiromedica 2 01

Tipuri de anxietate

Există mai multe tipuri de tulburări de anxietate. Cele mai des întâlnite sunt următoarele:

Tulburarea de anxietate generalizată (GAD)

Apare atunci când persoanele se îngrijorează excesiv pentru foarte multe lucruri sau aspecte din viața lor, în majoritatea zilelor timp de 6 luni sau mai mult. Gândurile anxioase sunt greu de controlat și nu sunt proporționale cu circumstanțele reale. Se manifestă adesea la nivel fizic prin insomnie, probleme la nivelul stomacului și senzația de oboseală cronică.

Tulburarea de panică

Este identificată atunci când persoana are atacuri de panică repetate. Atacurile de panică apar într-un interval foarte scurt de timp și sunt caracterizate de o frică intensă și sentimentul de pierdere a controlului. Aceste stări sunt resimțite concomitent cu anumite senzații fizice precum: palpitații, starea de leșin, transpirații, tremurat, dureri puternice în piept, disconfort respirator sau senzația de sufocare și tensiune musculară. În ciuda faptului că sunt foarte incomode și înspăimântătoare, atacurile de panică nu pun viața persoanei în pericol. Persoana ajunge să se îngrijoreze de pericolul potențial al unui viitor atac de panică, fapt care o determină să evite toate situațiile care au un potențial ridicat de a declanșa un viitor atac de panică.

Tulburarea de stres postraumatic (PTSD)

Este o reacție care apare în urma unui eveniment extrem de stresant care nu se încadrează în experiențele de zi cu zi. Este vorba despre experiențe izolate precum războiul, atacurile violente (verbale, fizice sau sexuale), sau anumite dezastre naturale. Simptomele includ adesea flashback-uri (retrăirea traumei), iritabilitate, coșmaruri repetate legate de traumă, o stare de hipervigilență și evitarea tuturor situațiilor care ar putea duce la reamintirea evenimentului traumatic.

Fobia specifică

Fobia implică o frică extremă și irațională cu privire la un anumit lucru, situație sau activitate care în realitate nu reprezintă nici un pericol. Cele mai comune fobii includ:

- cele de animale (șerpi, câini, păianjeni),
- frica de zbor cu avionul,
- frica de înălțimi.

Din nefericire, evitarea situațiilor fobice întărește fobia, nicidecum nu o rezolvă.

Anxietatea socială (fobia socială)

Este caracterizată de îngrjorări persistente cu privire la riscul de a fi judecat sau evaluat negativ de către ceilalți. În cazurile mai severe, persoana poate ajunge să evite toate contextele sociale în care ar putea fi evaluat. Anxietatea de performanță și anxietatea de vorbit în public sunt cele mai comune forme de fobie socială.

Tulburarea obsesiv compulsivă (OCD)

Apare atunci când o persoană este copleșită de gânduri nedorite, intruzive, persistente sau repetitive care îi provoacă anxietate (obsesii). Cele mai comune obsesii sunt teama că ceva rău o să se întâmple, frica de a se îmbolnăvi sau infecta cu o boală, dorința de a face totul perfect. Pentru a-și reduce anxietatea cauzată de obsesii, persoana se implică în anumite comportamente specifice (compulsii). Spre exemplu, spălatul repetat și obsesiv al mâinilor, aranjarea obiectelor din casă într-o ordine perfectă, verificarea compulsivă și repetată a aragazului sau a ușii.

Cum se manifestă anxietatea?

Simptomele anxietății nu trebuie neglijate deoarece se pot agrava în timp. Deși simptomele anxietății diferă de la persoană la persoană și în funcție de specificul tulburării de anxietate, există câteva semne comune.

Este posibil să ai o tulburare de anxietate dacă:

Ești constant tensionat și îngrijorat

Îngrijorările tale interacționează cu performanța la locul de muncă sau școală și cu calitatea vieții tale

Te gândești constant că “Totul o să meargă prost”, “ Nu mă pot calma”, “S-ar putea să mor” sau “ Sigur o să se întâmple ceva rău/groaznic”

Nu te poți gândi la altceva decât la îngrijorările actuale

Anticipezi întotdeauna cele mai rele lucruri care pot să se întâmple

Ai probleme de somn (adormi greu, te trezești frecvent în timpul somnului)

Resimți o stare de iritabilitate / nervozitate puternică

Ai anumite simptome fizice precum amețeli, greață, palpitații ale inimii, transpirații puternice, probleme de respirație , dureri de cap sau gură uscată și tensiune musculară

Ai ajuns să eviți contextele care te pot face să te îngrijorezi

Din pricina senzațiilor fizice asociate, persoanele cu anxietate solicită ajutorul în primul rând unui medic. Dacă simptomele fizice nu se datorează unei cauze medicale, se ia în calcul posibilitatea ca aceste simptome să se datoreze anxietății. Tratarea timpurie a problemei reduce mult munca pe care trebuie să o depui și posibilele consecințe!

Consecințele anxietății

Agravarea altor condiții psihologice (depresia, abuzul de alcool sau droguri)

Scade calitatea vieții

Favorizează stresul cronic

Crește riscul de boli fizice (diabet, ulcer, probleme cardiace, probleme digestive, durere cronică)

Produce probleme acasă, la școală și la locul de muncă

anxietatea chiromedica 4

Cauzele apariției anxietății

Există multe cauze posibile ale apariției problemelor de anxietate.

Factori biologici

Anxietatea are o heritabilitate (transmitere genetică) de aproximativ 30-60%.

Factori demografici

Femeile au o probabilitate de 2x mai mare de a dezvolta o tulburare de anxietate pe parcursul vieții comparativ cu bărbații

Factori de personalitate

Persoanele cu nivel scăzut de conștiinciozitate, nivel ridicat de autocritică și nivel ridicat de neuroticism (trăsătură caracterizată de teamă, îngrijorare, invidie, frustrare și gelozie)

Alte tulburări de sănătate mintală

Depresia favorizează anxietatea, fiind comorbide (apar concomitent) în aproximativ 60% din cazuri

Experiențe de viață

- Abuzurile sau traumele din copilărie
- Traume în perioada adultă (pierderea cuiva drag, dezastre naturale, etc.)
- Un nivel ridicat de stres și suprasolicitare zilnică (grijile financiare, pierderea locului de muncă)
- Probleme medicale (cancer, diabet, probleme de tiroidă, probleme respiratorii, astm sau probleme pulmonare)
- Părinții supraprotectivi care nu încurajează autonomia copilului
- Părinți cu tipare anxioase puternic înrădăcinate

Cum ești fără anxietate?
Cum arată o persoană care nu este anxioasă?

Te-ai întrebat vreodată cum e să trăiești fără anxietate?

Persoanele fără probleme de anxietate sunt:

– Încrezătoare în propria persoană și pline de speranță
– Se bucură de viață și de toate experiențele pe care aceasta le oferă
– Nu evită situațiile de care le este teamă. Le înfruntă activ și înțeleg faptul că orice experiență este o lecție de învățare
– Sunt curajoase
– Sunt fericite
– Își gestionează contextul în așa fel încât stresul resimțit să fie nesemnificativ
– Își gestionează timpul optim. Îngrijorările sunt puse pe locul 2, iar acțiunea concretă pe locul 1.

Cum poți scăpa de anxietate?

Într-o zi, cu mult timp în urmă, te plimbai fără țintă și ai căzut într-o groapă. Atunci când te-ai trezit pe fundul gropii, nu aveai cu tine decât o lopată. Neștiind ce altceva să faci, te-ai apucat să sapi. Ai încercat să sapi repede, apoi încet, luând în lopată mult pământ, apoi puțin. Numai că groapa se făcea mai adâncă și mai lată. Seamănă cu experiența trăită de tine? Acum ești pe fundul gropii și speri, poate, că am să-ți dau o lopată norocoasă care te va ajuta să ieși în cele din urmă la suprafață… Ei bine, n-am o lopată norocoasă și, chiar dacă aș avea, n-aș folosi-o, fiindcă săpatul nu te va ajuta să ieși din groapă. Se prea poate să trebuiască să renunțăm la întregul plan și să construim unul nou, adaptat problemei cu care te confrunți (George W. Burns- Vindecarea prin povești) .

Solicită ajutor din timp! Nu lăsa groapa să devină prea mare.
Îngrijorările nu dispar de la sine, ba mai mult se pot înrăutăți.

anxietatea chiromedica 4 1

Anxiatatea poate fi tratată cu succes prin psihoterapie, medicație sau o combinație dintre cele două.

Psihoterapia

Psihoterapia este cea mai eficientă în tratarea anxietății. Prin intermediul psihoterapiei vei învăța să-ți identifici tiparele de gândire distorsionate și să-ți schimbi modul în care reacționezi la acestea. Vei învăța să discerni între îngrijorările realiste și cele nerealiste și să-ți înfrunți activ temerile mai degrabă decât să le eviți.În general, tratarea anxietății necesită aproximativ 10-15 ședințe de o oră pentru ca îmbunătățirile să fie considerabile.

Medicația

Medicația este utilă pentru controlul anxietății, dar nu suficientă din pricina faptului că nu vindecă problema de bază, ci doar simptomele resimțite. Cele mai utilizate medicamente în cazul anxietății sunt benzodiazepinele. Acestea facilitează starea de relaxare și reduc anxietatea. Nu sunt recomandate pe termen lung deoarece sunt asociate cu o varietate de consecințe negative. De asemenea, antidepresivele sunt folosite pentru tratarea simptomelor depresive asociate anxietății. Nu în ultimul rând, betablocantele sunt eficiente pentru gestionarea senzațiilor fizice asociate anxietății.Începerea și renunțarea la tratamentul medicamentos se face strict sub atenta monitorizare a unui medic psihiatru, în special din pricina potențialelor consecințe negative ale acestora.

Ce poți face tu?

Modifică-ți stilul de viață! Asta te pot ajuta foarte mult! Urmeză sfaturile următoare:

Practică exerciții fizice regulate.

Sportul în sine este un combatant puternic al anxietății. Practică minim 30 de minute de sport pe zi (în special activități care îți implică toate membrele). Mergi, înoată, dansează sau aleargă. Te rog nu te limita doar la aceste exemple.

Ai grijă de igiena somnului tău.

Lipsa de somn poate accentua simptomele anxioase. Este recomandat să dormi între 6-9 ore de somn, nici mai mult nici mai puțin.

Limitează cantitatea de cafea, alcool sau droguri (medicamente) consumată.

Dacă ești dependent de oricare din substanțele menționate anterior, renunțarea la ele te poate face să te simți și mai anxios. În acest caz, cel mai inteligent pas este să soliciți ajutor de specialitate!

Meditația

Meditația este foarte utilă în reducerea simptomelor anxioase. Încearcă pe cât posibil să trăiești în prezent. Observă și bucură-te de tot ce te înconjoară.

Gestionează-ți stresul.

Deleagă sarcinile care nu sunt obligatorii atunci când te simți suprasolicitat. I-ați o pauză binemeritată atunci când simți nevoia. Respiră profund!

Ai grijă de alimentația ta

O alimentație sănătoasă este foarte importantă pentru reducerea anxietății. Alimentele bogate în omega 3 reduc anxietatea (ex. somonul, oleaginoasele etc.). Evită alimentele bogate în grăsimi, zaharuri sau alimentele procesate.

psychotherapy 01

Cum te putem noi ajuta?

La CHIROMEDICA Health & Wellness Center avem o echipă de specialiști care lucrează împreună, combinând tehnici și tratamente prin care te putem ajuta să scapi de anxietate. În funcție de cauza care a declanșat-o, noi folosim cele mai noi tehnici de ghidaj și tratament pentru a te ajuta să-ți recapeți sănătatea psihică și liniștea sufletească.

Te vom ajuta să:

  • Îți identifici activatorii stărilor tale de anxietate
  • Îți identifici tiparele de gândire și modul de reacție în fața acestora
  • Reacționezi mai sănătos în fața lucrurilor care îți produc îngrijorare
  • Să te relaxezi utilizând tehnici specifice de relaxare și să te bucuri de viață
  • Înveți să-ți concentrezi atenția la momentul prezent și să ai o minte limpede
  • Să-ți cunoști valorile și lucrezi la proiectele tale personale
  • Să fii recunoscător și să trăiești fără resentimente

Odată cu diminuarea simptomelor, oamenii au tendința să înflorească. Din acest motiv, odată cu dispariția problemelor, vei lucra cot la cot cu psihologul nostru pentru a deveni o persoană mai bună, mai autentică, mai fericită și mai ÎMPLINITĂ! Ascensiunea personală merge continuu, motiv pentru care niciodată nu avem un punct de oprire în ceea ce privește ce creștem în noi și cum.

La ce să te aștepți?

La prima vizită vei avea o discuție cu psihologul nostru. Acesta îți va face o evaluare amănunțită și îți va oferi o serie de teste pentru identificarea situațiilor sau evenimentelor cu care te confrunți și a cauzelor care au dus la apariția acesteia.

În urma evaluării, se va stabili un plan de tratament și seturi de exerciții personalizate pe care tu va trebui să le pui în practică. Psihologul îți va oferi ghidaj și suport pe toată durata tratamentului (care durează în funcție de cât de bine pui în practică lucrurile învățate în cadrul sesiunilor individuale). În cazul în care este nevoie și de intervenția unui alt specialist (nutritionist, kinetoterapeut, psihiatru, etc.), psihologul va aduce în echipă o nouă persoană, alături de care va concepe tratamente personalizate pentru ca tu să-ți atingi scopul.

Prin urmare, dacă ai identificat semne ale anxietății cu care și tu te confrunți, îți recomandăm să îți faci o programare pentru o evaluare, la CHIROMEDICA Health & Wellness Center!

Nu ești singur! Noi suntem aici ca să te ajutăm să-ți recapeți încrederea în tine!

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Ultimele noutăți