fobia banner mobile
fobia banner desktop

Tot ce vrei să știi
despre fobie (frică)

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

Grija noastră este
 sănătatea dumneavoastră!

Ce este fobia?

Tipuri de fobii

Fobiile sunt de mai multe tipuri. Există 4 mari categorii de fobii sau frici:

Categoria 1. Fobia de animale
Cele mai comune astfel de fobii sunt cele de  șerpi, paianjeni, câini, sau rozâtoare.

Categoria 2. Fobia de contexte naturale
Printre cele mai comune forme se numără fobia de înălțimi, furtuni, de întuneric sau de apă.

Categoria 3. Fobia situațională
Printre cele mai comune fobii situaționale se numără fobia de zbor, de spații închise sau fobia de condus.

Categoria 4. Fobia de sânge sau de rănire
Printre cele mai comune se numără fobia de proceduri medicale, fobia de dentist sau fobia de sânge.

Cele mai întâlnite fobii sunt:

  • Agorafobia a fost definită ca fiind frica de spații deschise.
  • Acrofobia a fost definită ca fiind frica de înălțimi.
  • Claustrofobia este frica de spații închise.
  • Aerofobia este frica de zbor.
  • Dentofobia este teama de dentiști sau de proceduri dentare.
  • Hemofobia este frica de sânge sau rănire.
  • Arahnofobia este frica de păianjeni.
  • Nictofobia este frica de întuneric.
  • Zoofobia este frica de animale.
fobia chiromedica
fobia chiromedica 3

Diferența dintre frică normală și fobie

Este normal să simțim frică în anumite situații. Frica ne ajută să ne protejăm de pericolele pe care le întâmpinăm în decursul vieții.

În special la vârstele mai timpurii, anumite frici sunt considerate ca fiind normale:

0-2 ani: Frica de obiecte mari, frica de străini
3-6 ani: Frica de lucruri imaginare precum fantomele, monștrii, frica de întuneric sau de a dormi singur
7-16 ani: Frica de boală, frica de a avea performanțe scăzute la școală, frica de moarte sau de dezastre naturale

Dacă frica nu produce mult distres și nu interferează cu calitatea vieții persoanei, nu sunt motive de îngrijorare. În caz contrar, este necesar să analizezi cu atenție informațiile prezentate în continuare!

Cum se manifestă fobia?

Simptomele fobiei pot varia de la ușoare, moderate sau severe.

Este posibil să te confrunți cu o fobie dacă atunci când te confrunți cu situația care îți produce frică resimți:

La nivel fizic

  • Ai dificultăți de respirație și senzația de sufocare
  • Resimți dureri în piept
  • Tremuri
  • Ai o senzație de încremenire
  • Ai o senzație de nod în stomac
  • Transpiri intens

Le nivel emoțional

  • Te simți copleșit(ă) de starea de panică
  • Simți nevoia urgentă de a scăpa de situație
  • Ai sentimentul de pierdere al controlului
  • Ai impresia că vei muri
  • Îți dai seama că reacția ta nu e proporțională, dar totuși nu o poți controla

La nivel comportamental

Eviți toate situațiile în care este posibil să te confrunți cu situația sau stimulul care îți produce frică
Dacă fobia ta nu interferează cu calitatea vieții tale, nu este cazul să te îngrijorezi. Trebuie să ai în vedere tratarea fobiei tale dacă:Frica ta este extrem de intensă și îți provoacă mult distres.Recunoști că frica ta nu este realistă.Ai ajuns să eviți situații sau spații din cauza fobiei tale.Evitarea interferează cu ceea ce ai de făcut în viața de zi cu zi.Durează de mai mult de 6 luni.Consecințele fobieiDacă fobia depășește un prag clinic, este asociată cu:
  • Un nivel ridicat de distres. Cu cât persoana se apropie mai mult de ceea ce-i produce frică, cu atât sentimentele de stres și disconfort sunt mai accentuate.
  • Evitarea tuturor situațiilor care pot activa frica fobică. Spre exemplu, o persoană cu fobie de avioane evită să mai călătorească cu acest mijloc de transport.
  • Consecințe în plan personal, profesional sau în ceea ce privește calitatea vieții. Incapacitatea de a mai conduce sau zbura cu avionul, frica de a efectua controale medicale poate afecta funcționarea persoanei în viața de zi cu zi.
  • Consumul de alcool sau droguri pentru a reduce sentimentele puternice asociate cu stimulul fobic.
fobia chiromedica 2

Cauzele fobiei

Fobiile se declanșează adesea în copilărie sau adolescență.

  • Incidente sau traume particulare.
    De exemplu, un copil care experiențiază o multitudine de turbulențe atunci când circulă cu avionul ar putea dezvolta mai târziu o fobie de zbor. Atacul iminent al unui câine în copilărie se poate concretiza în adolescență într-o fobie de animale.

  • Învățarea prin observație sau modelare.
    Părinții foarte îngrijorați sau anxioși pot avea un efect asupra modului în care copiii fac față anxietății mai târziu. Persoanele care au rude cu o fobie au un risc mult mai ridicat de a dezvolta la rândul lor fobia.

  • Răspunsuri exagerate sau panică față de anumite situații sau obiecte.
    Dacă vei avea o reacție puternică (sau un atac de panică) drept răspuns la o anumită situație sau obiect și ți se va părea jenant sau oamenii din jurul tău vor reacționa jignitor (vor râde, te vor umili), este foarte probabil să dezvolți o fobie.

Cum arată o persoană fără fobii?
Cum arăți tu fără fobii?

Te-ai întrebat vreodată cum e să trăiești fără fobii?

Persoanele fără fobii:

  • Sunt încrezătoare în propria persoană și pline de speranță

  • Se bucură de viață și de toate experiențele pe care aceasta le oferă

  • Nu evită situațiile de care le este teamă. Le înfruntă activ și înțeleg faptul că orice experiență este o lecție de învățare

  • Sunt curajoase

  • Sunt fericite

  • Își gestionează contextul în așa fel încât stresul resimțit să fie nesemnificativ

  • Sunt calme și relaxate indiferent de situațiile cu care se confruntă

Cum poți să scapi de fobie?

Înțelegerea fobiei este primul pas pe care trebui să îl faci în tratarea acesteia! Nu înseamnă că ești nebun dacă ai fobie, în special pentru că acestea pot fi tratate destul de repede și ușor, sub îndrumarea unui specialist.

Psihoterapia

Cel mai eficient tratament pentru fobii este psihoterapia. În cadrul psihoterapiei sunt vizate mai multe aspecte. În primul rând, implică expunerea la sursa fricii într-un cadru controlat. Acest lucru permite persoanei să-și înfrângă temerile. De asemenea, psihoterapie se concentrează pe schimbarea gândurilor negative și a reacțiilor la stimulul care produce frica.

Medicația

Medicația este de asemenea utilă în asociere cu psihoterapia. Antidepresivele ajută în calmarea reacțiilor emoționale și fizice legate de frică. Beta blocantele sunt de asemenea eficiente în controlul senzațiilor fiziologice asociate fobiei. Cu toate acestea, tratamentul medicamentos nu rezolvă cauzele problemei. Din acest motiv, este utilizat strict pe termen scurt și sub stricta recomandare a unui medic psihiatru!

Ce poți face tu?

Înfruntă-ți temerile. Deși evitarea te poate face să te simți bine pe termen scurt, nu îți permite să înveți faptul că situația de care îți e teamă este nerealistă. De asemenea, nu ai șansa să-ți dezvolți abilități prin care să poți înfrunta lucrurile de care te temi. Ca rezultat, fobia crește!

Învață să te calmezi rapid. Învățând să te controlezi mai bine vei putea tolera mult mai ușor disconfortul pe care îl resimți în momentul în care te pui față în față cu ceea ce îți produce frica. Practicarea exercițiilor de respirație poate fi un exercițiu extrem de util în cazul fobiei.

Fii atent(ă) la gândurile negative care îți mențin fobia. Dacă ai fobii, tinzi să supraestimezi cât de rău va decurge totul în momentul în care vei fi confruntat cu stimulul care îți produce frica. Notează-ți pe o foaie toate gândurile și puneți următoarele întrebări :

  • Există dovezi care contrazic gândul meu?
  • Pot să fac ceva ca să rezolv situația?
  • Au gândurile mele un sens?
  • Ce i-aș spune unui prieten care are aceeași frică?

Cum te putem noi ajuta?

La CHIROMEDICA Health & Wellness Center avem o echipă de specialiști care lucrează împreună, combinând tehnici și tratamente prin care te putem ajuta să scapi de fobie. În funcție de cauza care a declanșat fobia, noi folosim cele mai noi tehnici de ghidaj și tratament pentru a te ajuta să-ți recapeți sănătatea psihică și liniștea.

Te vom ajuta să:

  • Identifici cauzele care au dus la apariția fobiei tale
  • Îți schimbi tiparele de gândire și comportament care îți mențin fobia
  • Înveți să te relaxezi
  • Îți confrunți temerile într-un cadru sigur și structurat

Odată cu diminuarea simptomelor fobiei, oamenii au tendința să înflorească. Din acest motiv, odată cu dispariția problemelor, vei lucra cot la cot cu psihologul tău pentru a deveni o persoană mai bună, mai autentică, mai recunoscătoare și mai FERICITĂ!

Ascensiunea personală merge continuu, motiv pentru care niciodată nu avem un punct de oprire în ceea ce privește ce creștem în noi și cum.

La ce să te aștepți?

La prima vizită vei avea o discuție cu psihologul nostru. Acesta îți va face o evaluare amănunțită și îți va oferi o serie de teste pentru identificarea situațiilor sau evenimentelor cu care te confrunți și a cauzelor care au dus la apariția fobiei.

În urma evaluării, se va stabili un plan de tratament și seturi de exerciții personalizate pe care tu va trebui să le pui în practică. Psihologul îți va oferi ghidaj și suport pe toată durata tratamentului (care durează în funcție de cât de bine pui în practică lucrurile învățate în cadrul sesiunilor individuale). În cazul în care este nevoie și de intervenția unui alt specialist (nutritionist, kinetoterapeut, psihiatru, etc.), psihologul va aduce în echipă o nouă persoană, alături de care va concepe tratamente personalizate pentru ca tu să-ți atingi scopul.

Prin urmare, dacă ai identificat semne ale fobiei cu care și tu te confrunți, îți recomandăm să îți faci o programare pentru o evaluare, la CHIROMEDICA Health & Wellness Center!

Nu ești singur! Noi suntem aici ca să te ajutăm să îți recapeți încrederea în tine!

psihologie psiholog denisa marchis

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Ultimele noutăți