tratament furie banner mobile
tratament furie banner desktop

Tot ce vrei să știi despre
problemele de control al furiei

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

Grija noastră este
 sănătatea dumneavoastră!

Ce sunt problemele de control al furiei?

Furia este o emoție umană de bază, experimentată de toți oamenii. Este de obicei experimentată ca un sentiment neplăcut care apare atunci când credem că am fost răniți, abuzați, sau că ni s-au încălcat principiile sau valorile în care credem, sau atunci când ne confruntăm cu obstacole care ne împiedică să ne atingem obiectivele personale.

Experiența furiei variază foarte mult în funcție de următoarele criterii:

  • cât de des apare furia,
  • cât de intens este resimțită,
  • cât durează,
  • cât de ușor se enervează (pragul lor de furie),
  • cât de confortabili se simt furioșii.

Unii oameni se enervează întotdeauna, în timp ce alții rareori se simt furioși. Unii oameni sunt foarte conștienți de furia lor, în timp ce alții nu reușesc să recunoască furia atunci când apare.

Indiferent de cât de des experimentăm furia, este o emoție comună și inevitabilă.

Ce îi înfurie pe oameni?

Furia este diferită pentru toată lumea. Lucrurile care îi înfurie pe unii nu îi deranjează deloc pe alții. Cu toate acestea, există lucruri care ne fac pe mulți să ne simțim furioși, inclusiv:

  • A te simți tratat necorespunzător
  • A te simți amenințat sau atacat
  • Atunci când alte persoane nu îți respectă sentimentele sau nevoile
  • Atunci când cineva te întrerupe din atingerea unui obiectiv
  • Lucrurile care te stresează în viața de zi cu zi (facturile, traficul, etc.)
  • Furia poate fi inclusiv o parte a durerii în urma pierderii cuiva drag

Furia poate fi constructivă sau distructivă!

Furia devine o problemă doar atunci când nu o știm controla corespunzător.

tratament furie

Atunci când este bine gestionată, furia are foarte puține consecințe dăunătoare. La rădăcini, furia este un semnal pentru tine că ceva din mediul tău nu este în regulă. Îți captează atenția și te motivează să iei anumite măsuri pentru a corecta acel lucru greșit. Cu toate acestea, modul în care ajungi să tratezi semnalul de furie este foarte important.

Fără un control adecvat, furia te poate înstrăina de prieteni, colegii de muncă sau familie. De asemenea, favorizează problemele de sănătate și riscul de mortalitate precoce. Acestea sunt doar trei dintre multele motive pentru care a învăța să-ți gestionezi furia este o idee foarte bună.

Ce facem cu furia?

Furia se poate manifesta în mai multe moduri disfuncționale.

Exprimarea exterioară a furiei

Aceast stil implică exprimarea furiei și agresivității într-un mod evident. Poate include comportamente precum
  • strigatul,
  • aruncarea,
  • spargerea lucrurilor,
  • abuzul verbal sau fizic față de ceilalți.

Inhibarea și redirecționarea interioară a furiei

Acest tip de furie se îndreaptă către sine. Implică o stimă de sine scăzută, negarea lucrurilor care te fac fericit sau propriile nevoie de bază. Autovătămarea sau izolarea sunt cele mai frecvente strategii pe care le folosesc oamenii care își inhibă furia.

Exprimarea pasivă a furiei

Implică utilizarea unor modalități subtile și indirecte de a-ți exprima furia. Exemplele acestui comportament agresiv pasiv includ ignorarea persoanei care te-a înfuriat, tăcerea, îmbufnarea sau utilizarea sarcasmului și a ironiei.

Diferența dintre furie și agresivitate

Unii oameni văd furia și agresivitatea ca fiind același lucru. De fapt, furia este o emoție pe care o simțim în timp ce agresivitatea este modul în care unii dintre noi se comportă atunci când se simt furioși. Nu toți cei care se simt furioși sunt agresivi și nu toți cei care acționează agresiv sunt furioși.

Cum se manifestă problemele de control al furiei? Cum îți dai seama dacă ai probleme de control al furiei?

Dacă îți pierzi din când în când calmul nu înseamnă că ai o problemă de gestionare a furiei. Este posibil să ai probleme cu controlul furiei dacă:

  • Te simți constant iritat(ă)
  • Simți că nu poți să-ți controlezi furia
  • Te simți copleșit(ă) de gânduri cu privire la cum să-ți faci rău ție sau altor persoane
  • Atunci când ești furios ai anumite simptome fizice precum furnicături, palpitații, creșterea tensiunii arteriale, dureri de cap
  • Furia te epuizează
  • Devii ușor agresiv fizic, verbal sau ai izbucniri de furie
  • Te simți foarte tensionat(ă)
  • Izbucnirile tale de furie ți-au afectat viața personală sau profesională
  • Furia ta îi rănește pe ceilalți
tratament furie 2

Care sunt consecințele problemelor de control al furiei?

Favorizează problemele cardiace

Cel mai dăunător efect fizic al furiei se poate observa la nivelul sistemului cardiac. În primele două ore de la o izbucnire de furie, șansa de a avea un atac de cord se dublează. Furia reprimată, în cazul în care o exprimi adesea indirect sau faci tot posibilul să o controlezi, este asociată de asemenea cu bolile de inimă.

Crește riscul de accident vascular cerebral

Există un risc de trei ori mai mare de a avea un accident vascular cerebral în primele două ore după o explozie de furie.

Îți slăbește sistemul imunitar

Oamenii de știință au descoperit că, la persoanele sănătoase, simpla amintire a unei experiențe care a produs furie în trecutul a provocat o scădere semnificativă la nivelul imunoglobulinei A, prima linie de apărare împotriva infecțiilor.

Agravează anxietatea

Furia poate exacerba simptomele tulburării de anxietate generalizată (GAD), o afecțiune caracterizată printr-o îngrijorare excesivă și incontrolabilă care interferează cu viața de zi cu zi a unei persoane.

Îți afectează plămânii

Nu ești fumator(oare)? Totuși, ți-ai putea afecta plămânii dacă ești o persoană mereu furioasă și ostilă. Persoanele cu nivel ridicat de ostilitate au o capacitate pulmonară semnificativ mai slabă, ceea ce favorizează riscul de probleme respiratorii.

Îți îngreunează gândirea

Furia cronică consumă cantități uriașe de energie mentală și îți îngreunează gândirea.

Distruge relațiile cu cei din jur

Furia poate provoca răni de durată în persoanele pe care le iubești. După izbucniri de furie, ceilalți au mult mai puțină încredere în tine. Episoadele de furie sunt extrem de dăunătoare în special pentru copii!

Ai mai mult control asupra furiei tale decât crezi. Identificând motivele reale ale furiei tale, poți învăța să-ți exprimi emoțiile fără a-i răni pe ceilalți.

Care sunt cauzele problemelor de control al furiei

Multe lucruri pot declanșa furia, inclusiv stresul, problemele familiale, problemele financiare și / sau cele de sănătate mintală. Mai jos sunt enumerate principalele cauze care favorizează problemele de furie.

  • Ai anumite problemele de sănătate mintală netratate. Pentru unii oameni, furia este cauzată de o tulburare psihologică, fiind un simptom specific al acestora. Spre exemplu, depresia, tulburarea obsesiv compulsivă, dependența de alcool sau droguri, și nu în ultimul rând tulburările de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHS) sunt câteva doar câteva exemple.

  • Ai un istoric de probleme de control al furiei în familie. Este posibil să fi învățat modalități inutile de a face față furiei de la adulții care se aflau în jurul tău când erai copil.
  • Treci printr-o perioadă stresantă. Dacă ai multe alte probleme pe cap sau ești stresat este posibil să îți fie mai greu să îți controlezi furia.

  • Ai avut parte de evenimente traumatizante pe parcursul vieții. Dacă ai experimentat evenimente care te-au supărat foarte tare, dar ai simțit că nu-ți poți exprima furia sau că nu ai nici un control asupra acestora, este posibil să-ți fi dezvoltat strategii ineficiente de control al furiei. Persoanele care cresc în medii dure (caracterizat de pedepse și violență din partea părinților) au șanse mult mai ridicate de a experienția probleme de control al furiei.

Cum arată o persoană care își poate controla furisa și nu se confruntă cu probleme de control al furiei?

Te-ai întrebat vreodată cum e să trăiești fără probleme de control al furiei? O persoană care nu se confrunta cu astfel de probleme:
  • Îi sunt clare propriile nevoie și știe să-și transmită punctul de vedere într-un mod asertiv
  • Nu intră în conflict cu ceilalți (cu familia, cei dragi sau cu colegii de la muncă)
  • Acceptă perspectiva altor persoane și încearcă întotdeauna să se pună în pielea interlocutorului
  • Chiar și dacă izbucnesc anumite conflicte interpersonale, are resursele pentru a gestiona astfel de situații
  • Are relații puternice, bazate pe deschidere și onestitate
  • Este tratat cu respect și la rândul său îi tratează respectuos pe ceilalți
  • Acceptă nevoile celorlalți, iar când e cazul face compromisuri (în limita propriilor valori)
  • Are o stimă de sine ridicată
  • Ceilalți o consideră o persoană plăcută și își doresc să stea prin preajma sa
  • Are o sănătate fizică și psihică optimă
tratament furie 3

Cum poți scăpa de problemele de control al furiei?

Nu poți scăpa sau evita toate situațiile care te enervează, dar poți să schimbi modul în care îți controlezi reacțiile!

Psihoterapia are ca scop principal managementul sănătos al furiei. Este unul dintre cele mai sănătoase și eficiente modalități de tratament, deoarece îți permite să-ți explorezi motivele care stau la baza furiei tale, să identifici potențialii declanșatori, și de asemenea, este un loc sigur în care poți să-ți exersezi noile abilități sănătoase de exprimare a furiei.

Scopul nu este de a elimina furia complet, ci mai degrabă de a reacționa într-un mod optim în fața acesteia.

Este important să te asiguri că furia ta nu te afectează nici pe tine, nici pe ceilalți!

Există o serie de pași pe care poți să-i faci și singur pentru a remedia problemele de control al furiei.

Acomodează-te cu furia ta

Înainte de a învăța tehnicile eficiente de gestionare a furiei să înveți să o identifici. Pentru a face acest lucru, răspunde întrebărilor de mai jos:
Ce evenimente / oameni / locuri / lucruri mă înfurie?
Cum reacționez când sunt furios?
Cum îi afectează pe ceilalți reacția mea de furie?

Identifică semnele fizice ale furiei tale

După ce ai lista cu situațiile care te înfurie, crează o listă separată cu semnele de alarmă care indică furia. Ce se întâmplă cel mai adesea în corpul tău când te înfurii? A fi conștient(ă) de ce se întâmplă în corp te ajută să previi furia și să folosești alte strategii de răspuns mai optime. Cele mai comune semne sunt: senzația de apăsare pe piept, transpirațiile, senzația de căldură, scrâșnirea dinților, tensionarea mușchilot, sau rosul unghiilor.

Gândește-te înainte de a vorbi

Atunci când te înfurii, oferă-ți un moment pentru a-ți analiza gândurile și abia apoi spune ce ai de spus.

Exprimă-ți furia

De îndată furia a mai scăzut din intensitate, exprimă-ți frustrarea într-un mod asertiv. Exprimă-ți preocupările și nevoile în mod clar și direct, fără a face rău altora.

Practică sport

Activitatea fizică te poate ajuta să-ți reduci stresul. Dacă simți că furia ta crește în intensitate, ieși la o plimbare rapidă sau fă alte activități fizice plăcute. Alergatul, mersul pe jos, înotul, yoga și meditația sunt doar câteva activități care pot reduce stresul.

Practică exercițiile de relaxare

Concentrându-te la respirația ta în mod profund, nivelul de furie scade considerabil. Fii atent(ă) la respirația ta minim câte 5-10 minute pe zi, sau ori de câte ori te simți copleșit(ă) de furie.

Distrage-te atunci când nu poți schimba nimic

Numără până la 10, ascultă muzică, sună un prieten să vorbiți despre altceva, fă curat. Aceste acțiuni îți oferă timp suficient pentru a te calma și gândi mai clar.

Cum te putem noi ajuta?

Imaginează-ți că ești cerul. Gândurile și sentimentele tale sunt ca vremea. Vremea se schimbă continuu, dar oricât de rea ar fi, nu poate afecta cerul. Cea mai puternică furtună, cel mai puternic uragan, cel mai sever viscol nu pot răni cerul.

Uneori uităm că cerul este acolo. Acesta nu poate fi văzut de norii întunecați. Cu toate astea, el este nelimitat. Cerul ești tu. Baza care-și observă gândurile și sentimentele care vin și pleacă.

Nu ești egal cu furia ta! Te vom învăța să o accepți și să nu te mai identifici cu ea!

La CHIROMEDICA Health & Wellness Center avem o echipă de specialiști care lucrează împreună, combinând tehnici prin care te putem ajuta să îți rezolvi problemele de control al furiei. În funcție de cauzele care au produs aceste situații, noi folosim cele mai noi tehnici de ghidaj și tratament pentru a te ajuta să-ți recapeți controlul.

Te vom învăța să:

  • Identifici sursele furiei tale
  • Să își exprime sentimentele și nevoile într-un mod asertiv
  • Să te axezi pe rezolvarea problemei mai degrabă decât pe problemă în sine (ce se poate schimba)
  • Stăpânești strategii eficiente de control al furiei (controlul impulsului, meditație, tehnici de respirație, conștientizarea propriilor emoții și reacții comportamentale etc.)
  • Înveți să te relaxezi, să te bucuri de viață și să nu te mai identifici cu furia ta
  • Previi contextele în care este posibil să te înfurii
  • Reduci consecințele episoadelor distructive de furie
  • Înveți să îți exprimi nevoile, comunicând asertiv

Dacă izbucnirile tale de furie se datorează unei probleme de ordin psihologic precum depresia, tulburarea bipolară, anxietatea sau stresul posttraumatic, nu îți face griji! Te vom ajuta pas cu pas să remediezi problema de bază, astfel încât să redobândești controlul total asupra emoțiilor tale. 

Furia nu este o emoție de care să ne temem
. Este mai degrabă o emoție puternică prin intermediul căreia putem realiza lucruri grozave. În loc să-ți reprimi furia, învață cum să intri în contact cu ea și cum să o gestionezi mai bine.

Odată cu dispariția problemelor de control al furiei, oamenii încep să înflorească. Din acest motiv, vei lucra cot la cot cu psihologul tău pentru a deveni o persoană mai bună, mai autentică, mai recunoscătoare și mai FERICITĂ!

Ascensiunea personală merge continuu, motiv pentru care niciodată nu avem un punct de oprire în ceea ce privește ce creștem în noi și cum.

La ce să te aștepți?

La prima vizită vei avea o discuție cu psihologul nostru. Acesta îți va face o evaluare amănunțită și îți va oferi o serie de teste pentru identificarea situațiilor sau evenimentelor cu care te confrunți și a cauzelor care au dus la apariția problemelor de control al furiei.
În urma evaluării, se va stabili un plan de tratament și seturi de exerciții personalizate pe care tu va trebui să le pui în practică. Psihologul îți va oferi ghidaj și suport pe toată durata ședințelor (care durează în funcție de cât de bine pui în practică lucrurile învățate în cadrul sesiunilor individuale). În cazul în care este nevoie și de intervenția unui alt specialist (nutritionist, kinetoterapeut, psihiatru, etc.), psihologul va aduce în echipă o nouă persoană, alături de care va concepe tratamente personalizate pentru ca tu să-ți atingi scopul.

Prin urmare, dacă ai identificat semne ale problemelor de control al furiei cu care și tu te confrunți, îți recomandăm să îți faci o programare pentru o evaluare, la CHIROMEDICA Health & Wellness Center!

Nu ești singur! Noi suntem aici ca să te ajutăm să-ti recapeți echilibrul!

psihologie psiholog denisa marchis

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Ultimele noutăți