compulsive eating banner mobile
compulsive eating banner desktop

Tot ce vrei să știi
despre mâncatul compulsiv

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

Grija noastră este
 sănătatea dumneavoastră!

Ce este mâncatul compulsiv? (tulburarea de alimentație excesivă)

Tulburarea de alimentație excesivă (BED) implică consumul unor cantități mari de alimente într-o perioadă foarte scurtă de timp, chiar și atunci când nu apare senzația de foame. Adesea, persoana mănâncă până când apare senzația de disconfort sau rău. Afecțiunea se caracterizează și prin senzația pierderii controlului în ceea ce privește alimentarea și de sentimente puternice de rușine și vinovăție pentru acest comportament.

După episoadele de mâncat compulsiv, persoanele cu BED nu iau laxative, nu își provoacă voma și nu fac sport în exces pentru a scădea șansele de creștere în greutate și pentru a-și reduce sentimentele de rușine și vinovăție. Acest aspect diferențiază tulburarea de alimentație excesivă de bulimie.

Diferența dintre supraalimentare ocazională și tulburare de alimentație excesivă

Cu toții mâncăm în exces din când în când. Nu există indicații clare pentru cât de multă mâncare este prea multă pentru a putea fi considerată o masă „normală”. Alimentația excesivă diferă de supraalimentarea „normală” în mai multe moduri:

  • Alimentele sunt consumate mult mai rapid
  • Controlul asupra cantității de alimente consumate se pierde
  • După masă apare un sentiment de dezgust, regret sau vinovăție
  • Apare pierderea controlului asupra a ceea ce și cât de mult mănâncă în timpul unui episod de supraalimentare
  • Persoanele cu alimentație excesivă ascund mâncarea în locuri ciudate sau chiar pot fura alimente de la alte persoane
  • Mănâncă adesea singuri din cauza sentimentelor de jenă sau rușine pentru cât mănâncă
mancatul compulsiv 1

Cum se manifestă mâncatul compulsiv?

mancatul compulsiv 2
Episoadele izolate de mâncat compulsiv sunt normale dacă apar doar ocazional. Cu toate acestea, dacă obiceiurile tale au impact semnificativ asupra vieții tale, ar trebui să-ți pui câteva semne de întrebare. Este posibil să ai probleme de mâncat compulsiv dacă:
  • Ai mâncat o cantitate mult prea mare de mâncare în mod frecvent (cel puțin o dată pe săptămână, timp de cel puțin 3 luni)
  • În timpul episoadelor de mâncat compulsiv te-ai confruntat cu sentimentul de lipsă de control
  • Mănânci mult mai repede decât în mod normal și până când te simți incomod de plin(ă)
  • Mănânci chiar și atunci când nu îți e foame cu adevărat
  • Mănânci singur(ă) deoarece îți e jenă să mănânci față de alții
  • Resimți un nivel ridicat de dezgust față de propria persoană
  • Te simți vinovat(ă) după ce ai mâncat
  • Ești îngrijorat(ă) constant de greutatea și forma corpului tău
  • Folosești mâncarea ca sursă de confort

Consecințele mâncatului compulsiv

Mâncatul compulsiv este asociat cu o serie de complicații, printre care:

  • Alte probleme de sănătate mintală precum depresia sau anxietatea
  • Risc ridicat de diabet de tip II
  • Insuficiență renală
  • Tensiune arterială crescută
  • Risc ridicat de accident vascular cerebral
  • Supraponderabilitate și creștere excesivă în greutate într-o perioadă foarte scurtă de timp (2 din 3 persoane obeze au probleme legate de alimentația excesivă)
  • Dureri articulare sau musculare
  • Anumite tipuri de cancer

Cauzele mâncatului compulsiv

Nu se cunosc cu exactitate cauzele mâncatului compulsiv. Unii dintre posibilii factori de risc includ:

Genetica

Cercetările sugerează că mâncatul compulsiv (tulburarea alimentară excesivă) poate avea o componentă genetică puternică. Astfel, șanse mult mai mari de a dezvolta o astfel de tulburare dacă un membru al familiei tale are la rândul său probleme legate de mâncatul compulsiv.

Alte afecțiuni psihologice

Majoritatea persoanelor cu probleme de mancat compulsiv au, de asemenea, o altă afecțiune de sănătate mintală precum depresia, anxietatea sau o tulburare de consum de substanțe.

Dietele alimentare și insatisfacția corporală ridicată

Persoanele care dezvoltă tulburarea de alimentare excesivă tind să aibă o imagine corporală negativă, fapt care s-a concretizat în urmarea unui număr mare de diete alimentare.

Supraponderabilitatea și obezitatea

Aproape 50% dintre persoanele cu BED sunt obeze. 25-50% dintre pacienții care solicită o intervenție chirurgicală pentru eliminarea grăsimii corporale îndeplinesc criteriile pentru BED. Problemele de greutate pot fi atât o cauză, cât și un rezultat al alimentației excesive.

Traumele

Evenimentele stresante din decursul vieții, cum ar fi abuzul fizic sexual sau emoțional, decesul cuiva drag, separarea de un membru al familiei sau un accident de mașină, sunt factori de risc pentru mancatul compulsiv.

Probleme emoționale

Persoanele cu tendințe de alimentare excesivă au dificultăți în a face față emoțiilor.

Tipare rigide de gândire

Gândirea de tipul totul sau nimic, dorința puternică de a ține totul sub control, dificultățile de exprimare a sentimentelor și nevoilor, nevoia exagerată de a-i mulțumi pe toți cei din jur și perfecționismul favorizează mâncatul compulsiv.

Cum ești fără problemele legate de mâncat compulsiv? Cum arată o persoană care nu se confruntă cu mâncatul compulsiv?

Te-ai gândit vreodată cum este să trăiești fără probleme de mâncat compulsiv? Știai că persoanele care nu au o alimentație excesivă:
  • Dețin controlul asupra a ce și cât mănâncă
  • Își gestionează stresul prin modalități sănătoase, nu prin mâncare
  • Au o alimentație sănătoasă și o sănătate ca atare
  • Sunt înțelegătoare față de propriul corp prin prisma dificultăților prin care acesta a trecut (din punct de vedere emoțional sau fizic)
  • Au o stimă de sine ridicată
  • Au un risc mai scăzut să fie supraponderale sau obeze
  • Lasă deoparte standardele perfecționiste în ceea ce privește stilul de viață și idealurile de frumusețe
  • Sunt mulțumite, împlinite și fericite
  • Au relații optime cu cei din jur și știu să-și exprime asertiv emoțiile și nevoile
  • Nu încearcă să mulțumească pe toată lumea
  • Acceptă faptul că oamenii sunt diferiți, și că defapt asta ne face frumoși
mancatul compulsiv 3

Cum poți să scapi de problemele legate de mâncatul compulsiv?

Dacă simți că obiceiurile tale alimentare sunt nesănătoase și / sau dacă alimentația ta îți provoacă suferință, avem vești bune! Există tratamente eficiente pentru a trata problemele de alimentație excesivă. Acestea includ adesea o combinație între psihoterapie, medicație și consult nutrițional.

Psihoterapia pune accent pe trei obiective principale:

  1. identificarea și schimbarea tiparelor de gândire care contribuie la comportamentele alimentare nesănătoase.
  2. Prevenirea episoadelor de alimentație compulsivă
  3. Creșterea stimei de sine acceptarea propriului corp
  4. Crearea de strategii sănătoase de răspuns în fața stresului

Programele de pierdere în greutate nu sunt recomandate persoanelor cu BED, deoarece dieta poate declanșa mai multe episoade de mâncat compulsiv. Dacă totuși persoana decide să urmeze un program de scădere în greutate, ar trebui să facă acest lucru strict sub supravegherea unui psiholog și a unui nutriționist.

Medicația
  • Vyvanse este un medicament stimulant care este aprobat pentru a trata tulburarea de alimentatie excesivă, deoarece suprimă pofta de mâncare. Medicamentul are un potențial ridicat de abuz, deci trebuie utilizat cu prudență. Are, de asemenea, o varietate de reacții adverse comune, cum ar fi insomnia și gura uscată.
  • Antidepresivele precum inhibitorii selectivi ai recaptării serotoninei (ISRS) reduc tendința de alimentație compulsivă.

Persoanele care se confruntă cu astfel de situații au un risc ridicat de a abuza de suplimente alimentare, de pastile de slăbit și de produse pe bază de plante. Aceste suplimente pot interacționa cu medicamentele prescrise sau pot avea efecte secundare potențial periculoase. Persoanele care suferă de BED ar trebui să discute cu medicul lor înainte de a lua oricare dintre acestea!

Ce poți face tu?

Pe lângă tratamentul de specialitate, există câteva lucruri pe care le poți face chiar tu. În asociere cu psihoterapia, acestea vor fi extrem de eficiente în controlul și prevenirea episoadelor de mâncat compulsiv.
  • Recunoaște când îți este foame. Uneori oamenii mănâncă chiar și atunci când nu le este foame.
  • Elimină alimentele care pot să-ți declanșeze episoadele de mâncat compulsiv. Dacă știi că există alimente care te fac să mănânci incontrolabil, evită să le păstrezi în casă.
  • Concentrează-te pe mâncarea ta. Nu mânca atunci când ești distras(ă), te uiți la TV, citești o carte sau faci altă activitate. Doar mănâncă, nimic altceva!
  • Scrie un jurnal alimentar. Notând tot ceea ce mănânci te poate ajuta să-ți identifici și să-ți urmărești tiparele alimentare. Notează și cum te simți. Adesea emoțiile duc la declanșarea episoadelor de mâncat excesiv.
  • Evită plictiseala. Umple-ți timpul cu activități productive și plăcute.
  • Adoptă o igienă a somnului corespunzătoare. Dormi suficient, aproximativ 6-9 ore pe noapte. Pe cât posibil, pune-te la culcare și trezește-te la aceleași ore în fiecare zi.
mancatul compulsiv 4

Cum te putem noi ajuta?

La CHIROMEDICA Health & Wellness Center avem o echipă de specialiști care lucrează împreuna, combinând tehnici și tratamente prin care te putem ajuta să scapi de mâncatul compulsiv. În funcție de cauza care a dus la debutul problemelor tale, noi folosim cele mai noi tehnici de ghidaj și tratament pentru a te ajuta să-ți recapeți sănătatea psihică, sănătatea fizică și liniștea sufletească.

Te vom ajuta să:

  • Identifici cauzele care au dus la debutul episoadelor de mâncat excesiv
  • Redobândești controlul asupra alimentației tale
  • Abordezi în mod corespunzător preocupările privind silueta
  • Previi și controlezi în mod sănătos impulsul de a mânca compulsiv
  • Îți iubești propriul corp și să manifești suficientă răbdare față de el în procesul de pierdere în greutate.
  • Treci peste standardele perfecționiste pe care le ai față de propria persoană
  • Îți crești încredere în forțele proprii
  • Fii mulțumit(ă) de tine în general, nu doar în ceea ce privește propriul corp

Odată cu diminuarea simptomelor, oamenii au tendința să înflorească. Din acest motiv, odată cu dispariția problemelor, vei lucra cot la cot cu psihologul tău pentru a deveni o persoană mai împlinită, mai autentică, mai recunoscătoare și mai FERICITĂ!

Ascensiunea personală merge în continuu, motiv pentru care niciodată nu avem un punct de oprire în ceea ce privește ce creștem în noi și cum facilităm această creștere.

La ce să te aștepți?

La prima vizită la CHIROMEDICA Health & Wellness Center vei avea o discuție cu psihologul nostru. Acesta îți va face o evaluare amănunțită și îți va oferi o serie de teste pentru identificarea situațiilor sau evenimentelor cu care te confrunți și a cauzelor care au dus la apariția problemelor de mâncat compulsiv.

În urma evaluării, se va stabili un plan de tratament și seturi de exerciții personalizate pe care tu va trebui să le pui în practică. Psihologul îți va oferi ghidaj și suport pe toată durata tratamentului (care durează în funcție de cât de bine pui în practică lucrurile învățate în cadrul sesiunilor individuale). În cazul în care este nevoie și de intervenția unui alt specialist (nutritionist, kinetoterapeut, psihiatru), psihologul va aduce în echipă o nouă persoană, alături de care va concepe tratamente personalizate pentru ca tu să-ți atingi scopul.

Prin urmare, dacă ai identificat semne ale mâncatului compulsiv sau a alimentației excesive cu care și tu te confrunți, îți recomandăm să îți faci o programare pentru o evaluare, la CHIROMEDICA Health & Wellness Center!

Nu ești singur! Noi suntem aici ca să te ajutăm să-ti recapeți FERICIREA și încrederea în tine!

psihologie psiholog denisa marchis

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Ultimele noutăți