probleme comunicare banner mobile
probleme comunicare banner

Tot ce vrei să știi
despre problemele de comunicare

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

Grija noastră este
 sănătatea dumneavoastră!

Ce sunt problemele de comunicare?

Indiferent de context, comunicarea are o structură foarte clară. Un emițător trimite un mesaj către un receptor. Canalele de comunicare prin care mesajul este transmis includ adesea vorbitul, scrisul, transmiterea unui video, mesajele audio sau text, și nu în ultimul rând prin comunicarea nonverbală. Receptorul primește mesajul de la emițător, îl decodează, ceea ce înseamnă că îl trece prin filtrul său mental pentru a-l interpreta (încearcă să înțeleagă mesajul).

Se întâmplă de foarte multe ori să apară două tipuri de erori:
  • Emițătorul nu transmite mesajul așa cum și-ar dori
  • Receptorul interpretează greșit mesajul trimis de emițător
probleme comunicare

Stilurile de comunicare

A-ți identifica tipul de comunicare este o strategie foarte eficientă care-ți permite să identifici dacă modul în care comunici are consecințe negative în viața ta și dacă este nevoie să faci vreo schimbare.

Comunicarea poate fi de patru tipuri:

  • agresivă,
  • pasivă,
  • pasiv-agresivă,
  • asertivă.

Comunicarea asertivă

Asertivitatea implică exprimarea punctului de vedere într-un mod clar și direct, respectând în același timp cealaltă persoană. Comunicarea asertivă este stilul de comunicare cel mai recomandat deoarece efectele nu sunt dăunătoare nici asupra persoanei care transmite mesajul, nici asupra celui care îl recepționează. În majoritatea cazurilor comunicarea asertivă către o persoană o determină pe aceasta să reacționeze similar.

Comunicarea agresivă

Stilul de comunicare agresiv este caracterizat de exprimarea clară a gândurilor și emoțiilor, dar într-o manieră nepotrivită față de receptor. Transmiterea mesajului în acest fel încalcă drepturile și nevoile celeilalte persoane. Cel mai adesea tonul vocii, mesajul non-verbal, mesajul verbal transmis afectează emițătorul, care la rândul său adoptă o perspectivă agresivă, pasivă sau pasiv agresivă.

Comunicarea pasivă

Prin comunicarea pasivă, sentimentele și gândurile persoanei nu sunt exprimate în mod sincer și deschis. O persoană care comunică în mod pasiv experiențiază dificultăți în ceea ce privește îndeplinirea propriilor nevoii, sau chiar mai rău, ceilalți pot să nu-i respecte nevoile și drepturile.

Comunicarea pasiv-agresivă

Comunicarea pasiv-agresivă este un stil de comunicare care tinde să fie exprimat într-o manieră neclară și confuză. Persoanele se comportă inițial în mod pasiv, după care adoptă un stil agresiv, dar într-o manieră indirectă precum ironia sau autoironia.

Cum se manifestă problemele de comunicare? De fapt, cum îți dai seama dacă ai probleme de comunicare?

Este posibil să ai probleme de comunicare dacă:

  • Ți se pare că ceilalți nu înțeleg niciodată ceea ce vrei să spui cu adevărat.
  • Te cerți frecvent cu cei din jur deoarece nu ești de acord cu opinia lor.
  • Comunici adesea agresiv, strigi sau folosești un ton răspicat.
  • Ești pasiv și nu-ți transmiți niciodată punctul de vedere.
  • Transmiți prin limbaj non-verbal altceva decât ceea ce vrei să spui.
  • Îți e greu să te controlezi și izbucnești adesea, fiind agresiv(ă) verbal sau fizic.
  • Încerci să-i forțezi pe ceilalți să-ți accepte opinia.
    Nu faci compromisuri deloc față de ceilalți.
  • Ai tendința să folosești ironia sau autoironia când te supără ceva.
  • Îți e frică de faptul că ceea ce urmează să spui îi va afecta pe ceilalți sau îi va îndepărta de tine.

Consecințele problemelor de comunicare

Comunicarea deficitară este asociată cu foarte multe consecințe atât în plan social cât și personal. Persoanele care nu comunică asertiv au adesea o stimă de sine scăzută. În special persoanele cu stil de comunicare pasiv, sau pasiv agresiv au tendința de a nu-și transmite punctul de vedere. A permite ca opinia să îți fie ignorată, a crede că punctul său de vedere nu contează este adesea privită ca o dovadă de inferioritate față de propria persoană.

De asemenea, comunicarea deficitară duce adesea la conflicte. În special comunicarea agresivă și cea pasiv agresivă favorizează spre violență fizică sau verbală. În cele din urmă persoana ajunge să își degradeze relațiile cu cei din jur. Abuzul verbal sau fizic nu este niciodată un răspuns bun în cazul problemelor de comunicare!

Nu în ultimul rând, comunicarea deficitară scade șansele de creștere sau dezvoltare personală. Comunicare este o componentă cheie atât în plan personal cât și profesional.

Problemele de comunicare crează și mai multe probleme de comunicare. Adesea, acestea duc la alegerea de a nu-l mai asculta pe celălalt, sau chiar mai mult de a-l ignora. De câte ori ți s-a întâmplat să pleci fără să mai spui nimic sau să citești un mesaj în timp ce celălalt continua să îți vorbească?

probleme comunicare 2

Cauzele apariției problemelor de comunicare

Există foarte mulți factori care pot contribui la problemele de comunicare dintre 2 persoane.

Diferențele de opinie

Diferențele de opinie pot contribui la probleme de comunicare. Aceste diferențe de opinie apar adesea deoarece persoanele au un context de viață cu totul diferit. Neavând disponibilitatea de a asculta cu atenție și de a vedea problema din perspectiva celuilalt, discuțiile adesea explodează.

Sănătatea fizică precară sau problemele de sănătate mintală

Astfel de probleme pot facilita la rândul lor probleme de comunicare. Persoanele care sunt stresate sau resimt un distres puternic au probleme adesea în ceea ce privește transmiterea durerii. Există anumite tulburări de sănătate mintală specifice care sunt asociate cu problemele de comunicare. Printre acestea se numără depresia, tulburarile de personalitate, anxietatea și problemele de control a furiei.

Interpretarea greșită a mesajului transmis de o altă persoană

Interpretarea greșită a mesajului sau a intenției celui cu care comunicăm este printre principalele cauze care duc la apariția problemelor de comunicare.

Stereotipurile și prejudecățile

Stereotipurile ne determină întotdeauna să căutăm acele informații care ne confirmă opinia deja formată. Astfel, capacitatea noastră de a fi deschiși la alte păreri scade considerabil. Cum am putea să fim deschiși la părerea celorlalți dacă avem impresia că lucrurile sunt 100% așa cum spunem noi chiar dinainte să începem discuția cu interlocutorul?

Cum arată o persoană care nu are probleme de comunicare?

O persoană care nu are probleme de comunicare:
  • Își cunoaște bine punctul de vedere și știe să-și transmită punctul de vedere într-un mod asertiv
  • Nu are conflicte interpersonale
  • Acceptă perspectiva altor persoane și încearcă întotdeauna să se pună în pielea interlocutorului
  • Chiar și dacă izbucnesc anumite conflicte interpersonale, știe și are resursele necesare pentru a gestiona situația
  • Are un limbaj nonverbal (postură corporală, mimică facială etc.) care denotă încredere în propria persoană
  • Are relații puternice, bazate pe deschidere și onestitate
  • Este tratată cu respect și la rândul său îi tratează respectuos pe ceilalți
  • Acceptă nevoile celorlalți, iar când e cazul face compromisuri (în limita propriilor valori)
  • Are o stimă de sine ridicată
probleme comunicare 3

Cum poți să-ți rezolvi problemele de comunicare?

Abilitățile de comunicare eficientă, atât verbală cât și nonverbală nu apar în mod natural. Trebuie să depui efort constant pentru a le dobândi și menține. A învăța despre modul în care comunici cu ceilalți și despre barierele pe care le-ai creat neintenționat te poate ajuta să-ți îmbunătățești atât viața personală cât și profesională.

Un psiholog te va ajuta să-ți examinezi stilul tău de comunicare și modul în care îți transmiți gândurile nevoile și sentimentele către ceilalți. Astfel, vei învăța:

Să identifici stilul tău de comunicare

Să transmiți mesajul pe care vrei cu adevărat ca celălalt să îl primească

Să îți adaptezi vocea și volumul

Să fii mai clar(ă)

Să menții un contact vizual optim

Să faci gesturi concordante cu mesajul verbal pe care îl transmiți

Să îți creezi o primă impresie pozitivă

Să comunici asertiv

Să asculți activ și să înțelegi corect mesajul celorlalți

Să-ți combați stereotipurile și să nu te mai lași ghidat(ă) de ele

Ce poți face tu?

Dacă te-ai întrebat cum poți să comunici asertiv, ai mai jos o serie de sfaturi cate te vor ajuta în toate interacțiunile pe care le vei avea cu cei din jur.

Expuneți clar punctul de vedere, dar ține cont să nu-i jignești pe cei din jur

Spune-i celeilalte persoane cum te simți, dar nu uita de sentimentele sale

Vorbește pe un volum normal, nu striga și nu vorbi în șoaptă. Asigură-te că ești ferm(ă) dar nu agresiv(ă).

Nu folosi cuvinte exagerate precum niciodată sau întotdeauna. Spune mai degrabă, Ai întârziat a treia oară decât Niciodată nu ajungi la timp!

Vorbește despre comportamente sau fapte, nu expune judecăți despre persoana cu care comunici.

Folosește cuvântul EU pentru a-i transmite celuilalt cum te simți. Spre exemplu, Mă deranjează când lași farfuriile pe masă poate avea efecte negative mult mai scăzute decât TU ești foarte dezordonat tot timpul.

PRACTICĂ asertivitatea ori de câte ori poți. Recompensează-te pentru fiecare reușită.

Dacă problemele de comunicare cu care te confrunți au consecințe semnificative în ceea ce privește viața ta sau dacă pur și simplu îți dorești să comunici mai bine într-un timp foarte scurt, nu ezita să soliciți ajutorul unui specialist!

Cum te putem noi ajuta?

La CHIROMEDICA Health & Wellness Center avem o echipă de specialiști care lucrează împreună, combinând tehnici prin care te putem ajuta să comunici mai bine. În funcție de cauza problemelor tale de comunicare, noi folosim cele mai noi tehnici de ghidaj și tratament pentru a te ajuta să-ți recapeți echilibrul. Odată cu diminuarea simptomelor problemelor de comunicare, oamenii au tendința să înflorească. Din acest motiv, odată cu dispariția problemelor, vei lucra cot la cot cu psihologul tău pentru a deveni o persoană mai bună, mai autentică, mai recunoscătoare, mai fericită și mai ÎMPLINITĂ! Ascensiunea personală merge continuu, motiv pentru care niciodată nu avem un punct de oprire în ceea ce privește ce creștem în noi și cum.

psihologie psiholog denisa marchis

La ce să te aștepți?

La prima vizită vei avea o discuție cu psihologul nostru. Acesta îți va face o evaluare amănunțită și îți va oferi o serie de teste pentru identificarea situațiilor sau evenimentelor cu care te confrunți și a cauzelor care au dus la apariția acestora.

În urma evaluării, se va stabili un plan de bătaie și seturi de exerciții personalizate pe care tu va trebui să le pui în practică. Psihologul îți va oferi ghidaj și suport pe toată durata ședintelor (care durează în funcție de cât de bine pui în practică lucrurile învățate în cadrul sesiunilor individuale).

În cazul în care este nevoie și de intervenția unui alt specialist, psihologul va aduce în echipă o nouă persoană, alături de care va concepe programe personalizate pentru ca tu să-ți atingi scopul.

Prin urmare, dacă ai identificat semne ale problemelor de comunicare cu care și tu te confrunți, îți recomandăm să îți faci o programare pentru o evaluare, la CHIROMEDICA Health & Wellness Center!

Nu ești singur! Noi suntem aici ca să te ajutăm să-ti recapeți echilibrul!

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Ultimele noutăți