ptsd banner mobile
ptsd banner desktop

Tot ce vrei să știi
despre stresul posttraumatic

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

Grija noastră este
 sănătatea dumneavoastră!

Ce este stresul posttraumatic?

După o experiență traumatică, mintea și corpul sunt în stare de șoc. Este normal să te simți înspăimântat(ă), trist(ă), neliniștit(ă) și deconectat(ă) pentru o scurtă perioadă de timp. Dar, pe măsură ce înțelegeți ce s-a întâmplat și îți prelucrezi emoțiile corespunzător, simptomele încep să dispară.

În cazul stresului posttraumatic, mintea rămâne blocată în starea de șoc psihologic. Simptomele continuă să provoace suferință chiar și după mult timp (uneori chiar și 20-40 de ani) de la evenimentul traumatic.

Diagnosticul de stres posttraumatic (PTSD) necesită expunerea la un eveniment traumatic tulburător. Persoanele cu PTSD au gânduri și sentimente intense legate de experiența traumatică. Retrăiesc frecvent evenimentul prin intermediul coșmarurilor, evită situațiile sau persoanele care pot să-i aducă aminte de eveniment și au adesea reacții puternice la orice fel de stimul asociat cu trauma

Deși majoritatea oamenilor asociază stresul posttraumatic cu trauma războiului. Cu toate acestea, această afecțiune poate fi dezvoltată în urma oricărui eveniment care amenință siguranța personală, în special dacă evenimentul este imprevizibil și incontrolabil.

Se estimează că 7% până la 8% dintre oameni vor experimenta PTSD la un moment dat în timpul vieții lor.

Exemple de evenimente care produc stres strespostraumatic

  • Lupta pe frontul de război (PTSD a fost diagnosticată pentru prima dată la soldați și a fost cunoscut sub numele de nevroză de război)
  • Accidente grave de autovehicule, accidente de avion
  • Accidente grave la locul muncă
  • Dezastre naturale (tornade, uragane, erupții vulcanice, epidemii)
  • Jafuri și împușcături
  • Agresiunea sexuală, incestul și abuzul asupra copiilor
  • Luarea de ostatici și răpiri
  • Statutul de refugiat

Agresiunea fizică și violul sunt cele mai frecvente situații care cauzează PTSD la femei, iar lupta pe front este cel mai frecvent factor care cauzează PTSD la bărbați.

PTSD 1

Cum se manifestă stresul posttraumatic?

În majoritatea cazurilor, diagnosticul de PTSD necesită expunerea la un eveniment traumatic sever. Trauma trebuie să ți se fi întâmplat ție (proprie persoane), sau fi asistat la un eveniment traumatic în care este implicată o altă persoană (în special cineva apropiat ție). În majoritatea cazurilor, evenimentul implică vătămarea fizică gravă sau riscul de deces al persoanei care îl experiențiază.

Simptomele stresului posttraumatic se împart în 4 categorii distincte, mai exact:

Retrăirea evenimentului traumatic

  • Ai gânduri deranjante sau amintiri legate de un eveniment traumatic.
  • Ai coșmaruri legate de un eveniment traumatic
  • Ai senzația că evenimentul se întâmplă din nou (flashback)
  • Resimți sentimente puternice de disconfort și suferință atunci când retrăiești evenimentul traumatic
  • Ai dificultăți de respirație, amețești, transpiri excesiv

Evitarea contextelor care duc la retrăirea evenimentului traumatic

  • Faci eforturi semnificative pentru a evita gândurile, sentimentele sau conversațiile despre evenimentul traumatic
  • Eviți locurile sau oamenii care îți amintesc de evenimentul traumatic
  • Te ții tot timpul ocupat pentru a nu mai avea timp să te gândești la evenimentul traumatic

Hiperarousal (corpul intră în alertă)

  • Întâmpini dificultăți în a adormi sau te trezești frecvent în timpul somnului
  • Te simți extrem de iritat(ă) sau ai izbucniri de furie
  • Întâmpini dificultăți de concentrare
  • Te simți permanent în gardă, de parcă pericolul stă la pândă după fiecare colț
  • Tresari ușor

Gânduri și credințe negative

  • Ți-a fost dificil să îți amintești anumite părți importante ale evenimentului traumatic
  • Ți-ai pierdut interesul pentru activitățile importante sau cele care mai demult îți produceau plăcere
  • Te simți îndepărtat de ceilalți
  • Îți e greu să simți emoții pozitive precum fericirea sau dragostea (te simți amorțit din punct de vedere emoțional)

Nu trebuie să ai toate simptomele menționate mai sus pentru a trage concluzia că te confrunți cu stresul posttraumatic. Dacă simptomele menționate mai sus durează de cel puțin o lună și îți afectează capacitatea de a funcționa normal acasă, la serviciu sau în contextele sociale, nu ezita să soliciți ajutor de specialitate!

De asemenea, este foarte util să răspunzi următoarelor întrebări:

Ai trecut printr-un eveniment terifiant sau ai fost martor(ă) atunci când cineva apropiat ție a trecut printr-un astfel de eveniment?

Această experiență te-a făcut să te simți neajutorat(ă)? Ai simțit că ți-a amenințat siguranța personală?

Îți e greu să-ți scoți evenimentul din minte?

Tresari foarte ușor, ești iritat(ă) sau mult mai furioas(ă) decât înainte de eveniment?

Eviți activitățile, oamenii și gândurile care îți aduc aminte de eveniment?

Ai probleme legate de somn?

Simptomele tale durează mai mult de o lună?

Îți este dificil să lucrezi sau să funcționezi normal?

Netratate, simptomele stresului posttraumatic (PTSD) pot trece și reveni timp de ani de zile. Cu cât durează mai mult timp până la rezolvarea problemei, cu atât lucrurile se agravează. Dacă ai răspuns cu DA la întrebările anterioare, nu ezita să ceri ajutor de specialitate!

Consecințele stresului posttraumatic

  • Degradarea vieții de familie
    S-ar putea să descoperi că te îndepărtezi treptat de cei dragi, că nu ești capabil să te înțelegi cu cei din jur, sau chiar mai mult că ești supărat sau chiar violent în contexte minore.

  • Agravarea problemelor de sănătate 
    Stresul posttraumatic îți poate agrava problemele de sănătate fizică. Studiile au evidențiat o strânsă relație între această tulburare și problemele coronariene.

  • Risc ridicat pentru alte probleme de natură psihică
    Persoanele cu tulburare de stres posttraumatic au un risc mai ridicat de a dezvolta tulburări comorbide precum depresia, anxietatea generalizată, tulburarea obsesiv compulsivă și dependența de alcool sau droguri.

  • Probleme la locul de muncă
    Simptomele PTSD precum flashback-urile, lipsa somnului și starea continuă de iritabilitate afectează performanța la locul de muncă.

Cauzele apariției
stresului posttraumatic

Cauzele apariției
stresului posttraumatic

1 din 3 persoane care trec printr-un eveniment traumatic dezvoltă o tulburare de stres sporttraumatic (PTSD). Oricine poate dezvolta PTSD, dar unele persoane prezintă un risc mai mare. Motivele pentru care unii dezvoltă PTSD în timp ce alții nu sunt pe deplin înțelese.

Cei mai comuni factori de risc includ:

  • Traumele repetate precum experiența războiului, abuzurile sexuale repetate, violența fizică etc. Cu cât evenimentul amenință mai tare siguranța personală, cu atât riscul de a dezvolta PTSD este mai mare.

  • Istoricul de boli mintale. Persoanele care au un istoric de anxietate sau depresie au un risc mult mai mare de a dezvolta stresul posttraumatic.

  • Lipsa sprijinului după trecerea printr-un eveniment traumatic

  • Stresul de zi cu zi. Persoanele care se confruntă cu alte evenimente stresante după o traumă (cum ar fi pierderea unei persoane dragi, schimbarea locului de muncă sau achiziționarea unei case noi) favorizează riscul de a dezvolta stresul post traumatic.

  • Nivel ridicat de serotonină (hormonul stresului). Persoanele care dezvoltă stres posttraumatic au un nivel mai ridicat de serotonină

Cum ești fără stres post-traumatic?
Cum arată o persoană fără stres post-traumatic?

Te-ai întrebat vreodată cum e să trăiești fără stresul posttraumatic?

Persoanele fără stres posttraumatic:

  • Au un somn de calitate, lipsit de coșmaruri

  • Interpretează evenimentele dificile prin care au trecut în moduri sănătoase

  • Știu să reacționeze adaptat în funcție de fiecare pericol în parte

  • Sunt încrezătoare în propria persoană și pline de speranță

  • Se bucură de viață și de toate experiențele pe care aceasta le oferă

  • Nu evită situațiile de care le este teamă. Le înfruntă activ și înțeleg faptul că orice experiență este o lecție de învățare

  • Sunt curajoase

  • Sunt fericite

  • Își gestionează contextul în așa fel încât stresul resimțit să fie nesemnificativ

Cum poți scăpa de stresul posttraumatic?

Tratamentul stresului posttraumatic este de lungă durată și include adesea o combinație de psihoterapie și medicație.

Cu cât este tratat mai devreme, cu atât este mai ușor de depășit. Reține că PTSD nu este un semn de slăbiciune și singura modalitate de a depăși acest lucru este să te confrunți cu lucrurile care îți provoacă distres, dar în același timp să accepți că evenimentul dureros este parte din trecutul tău.

Acest proces este mult mai ușor cu îndrumarea și sprijinul unui psihoterapeut!

1.Psihoterapia este foarte eficientă deoarece ajută persoana să facă față amintirilor dureroase și să-și gestioneze în mod sănătos reacțiile emoționale și fizice date de stres. Se concentrează pe conturarea unei vieți mai bune în ciuda experienței traumatice, schimbarea modului în care a fost interpretată trauma, cât și a reacțiilor nesănătoase care apar în urma acestor gânduri sau sentimente puternice.

De asemenea, psihoterapia vizează expunerea într-un mediu sigur și structurat la gândurile, sentimentele și situațiile evitate. Aceasta are ca și scop reducerea fricii, anxietății și comportamentului de evitare

2.Medicația 

Mai multe clase de medicamente sunt prescrise în mod obișnuit pentru a trata PTSD.  Acestea se iau strict sub recomandarea medicului psihiatru și sub atenta observație a acestuia pe tot parcursul tratamentului.

  • Antidepresivele precum inhibitori selectivi ai recaptării serotoninei (ISRS), antidepresive triciclice sunt utilizate pentru a trata problemele cronice cu anxietate, depresie și iritabilitate.
  • Anxioliticele precum benzodiazepinele funcționează foarte bine în tratamentul anxietății, inclusiv a simptomelor PTSD. Acestea includ diazepam (Valium), alprazolam (Xanax), clonazepam (Klonopin) și lorazepam (Ativan). Deși produc o ușurare pe termen scurt a simptomelor, acestea se folosesc doar pe termen scurt deoarece pot produce dependență.
  • Antipsihoticele sunt uneori folosite pentru a spori efectul antidepresivelor.

Multe persoane cu PTSD dezvoltă strategii nesănătoase de coping, cum ar fi abuzul de alcool și droguri sau auto-vătămarea deliberată. Din cauza acestor riscuri, este important să dezvolți o serie de abilități sănătoase de coping pentru a-ți gestiona simptomele PTSD.

PTSD 2

Ce poți face tu?

Recuperarea din PTSD este un proces gradual, continuu. Vindecarea nu se întâmplă peste noapte și nici amintirile traumei nu dispar niciodată complet. Acest lucru poate face viața să pară dificilă uneori. Cu toate acestea există mulți pași pe care îi puteți face pentru a face față simptomelor reziduale și pentru a vă reduce anxietatea și frica într-un timp cât mai scurt.

Adu-ți aminte de punctele tale forte

Adu-ți aminte de punctele tale forte și de abilitățile de coping care te ajută să treci prin momente dificile. Crează o listă cu calități pe care le poți folosi în momente caracterizate de stres intens.

Evită alcoolul și drogurile

Evită alcoolul și drogurile. Consumul de substanțe agravează multe dintre simptomele PTSD. De asemenea, interferează cu tratamentul și cauzează adesea probleme în relațiile apropiate.

Fă mișcare regulată

Fă mișcare regulată. Exercițiile fizice, pe lângă faptul că produc eliberarea de endorfine care ne îmbunătățesc starea de spirit sunt foarte eficiente deoarece scot corpul din starea de stres și tensionare continuă. În loc să te concentrezi asupra gândurilor tale, concentrează-te pe modul în care se simte corpul tău.

Fă-ți timp pentru a te relaxa

Fă-ți timp pentru a te relaxa. Tehnicile de relaxare, cum ar fi meditația, respirația profundă, masajul sau yoga pot activa răspunsul de relaxare al organismului și reduc simptomele PTSD.

Adoptă o alimentație sănătoasă

Adoptă o alimentație sănătoasă. Limitează alimentele procesate, mâncarea prăjită, amidonul rafinat și zaharurile, care pot exacerba schimbările de dispoziție și pot provoca fluctuații în energia ta.

Dormi suficient

Dormi suficient. Privarea de somn poate declanșa furia și iritabilitatea. Dormi între 7 până la 9 ore în fiecare noapte.

Fiecare persoană are nevoi diferite și are nevoie de un plan unic de tratament. Ceea ce funcționează pentru o persoană poate să nu funcționeze pentru alta!

Cum te putem noi ajuta?

La CHIROMEDICA Health & Wellness Center avem o echipă de specialiști care lucrează împreună, combinând tehnici și tratamente prin care te putem ajuta să scapi de stresul post traumatic. În funcție de cauza care a declanșat stresul posttraumatic, noi folosim cele mai noi tehnici de ghidaj și tratament pentru a te ajuta să-ți recapeți sănătatea psihică și liniștea.

Te vom învăța să:

  • Identifici cauzele care au dus la apariția stresului posttraumatic
  • Identifici tiparele de gândire și comportament care nu îți fac bine
  • Înveți să te relaxezi prin tehnici specifice de relaxare
  • Îți reduci sentimentele de rușine și vinovăție, cât și lipsa de încredere în propria persoană
  • Îți construiești o igienă a somnului corespunzătoare. Vom trece împreună peste problemele de somn cum ar fi insomnia (incapacitatea de a adormi sau de a sta treaz)!
  • Îți rezolvi celelalte probleme care însoțesc stresul posttraumatic (depresia, consumul de alcool sau droguri, alte probleme de anxietate și problemele în relații sau de la locul de muncă)

Odată cu diminuarea simptomelor stresului post-traumatic, oamenii au tendința să înflorească. Din acest motiv, odată cu dispariția problemelor, vei lucra cot la cot cu psihologul tău pentru a deveni o persoană mai bună, mai autentică, mai recunoscătoare, mai ÎMPLINITĂ și mai FERICITĂ!

Ascensiunea personală merge continuu, motiv pentru care niciodată nu avem un punct de oprire în ceea ce privește ce creștem în noi și cum.

La ce să te aștepți?

La prima vizită vei avea o discuție cu psihologul nostru. Acesta îți va face o evaluare amănunțită și îți va oferi o serie de teste pentru identificarea situațiilor problematice cu care te confrunți și a cauzelor care au dus la apariția acesteia.

În urma evaluării, se va stabili un plan de tratament și seturi de exerciții personalizate pe care tu va trebui să le pui în practică. Psihologul îți va oferi ghidaj și suport pe toată durata ședințelor (care durează în funcție de cât de bine pui în practică lucrurile învățate în cadrul sesiunilor individuale). În cazul în care este nevoie și de intervenția unui alt specialist (nutritionist, kinetoterapeut, psihiatru, etc.), psihologul va aduce în echipă o nouă persoană, alături de care va concepe tratamente personalizate pentru ca tu să-ți atingi scopul.

Prin urmare, dacă ai identificat semne ale stresului posttraumatic cu care și tu te confrunți, îți recomandăm să îți faci o programare pentru o evaluare, la CHIROMEDICA Health & Wellness Center!

Nu ești singur! Noi suntem aici ca să te ajutăm să-ți recapeți încrederea în tine!

psihologie psiholog denisa marchis

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Ultimele noutăți