tulburarea obsesiv compulsiva banner mobile 3
tulburarea obsesiv compulsiva banner desktop

Tot ce vrei să știi despre
tulburarea obsesiv compulsivă

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

Grija noastră este
 sănătatea dumneavoastră!

Ce este tulburarea obsesiv compulsivă?

Tulburarea obsesiv compulsivă (TOC) este o tulburare de anxietate caracterizată de gânduri nedorite care apar în mod repetat și intruziv (obsesii) și îndemnuri puternice de a face anumite acțiuni (compulsii) care să reducă șansele ca gândul nedorit să se concretizeze.
tulburarea obsesiv compulsiva 3
tulburarea obsesiv compulsiva

Tipuri de tulburări obsesiv compulsive

Obsesiile sunt gânduri și imagini involuntare și supărătoare care apar în mod repetat în minte.

Compulsiile sunt comportamentele sau ritualuri repetitive care ameliorează temporar stresul și anxietatea provocate de obsesii.

Există mai multe tipuri diferite de obsesii și compulsii. Cele mai cunoscute includ:

Obsesii care implică frica de contaminare (germeni)

Asociate adesea cu compulsii legate de curățare sau spălare. Persoanele cărora le este frică de contaminare se spală în mod repetat (pe mâini, pe corp, pe dinți, conform unui ritual specific) și evită adesea orice posibilă sursă de contaminare.

Obsesii legate de rănire accidentală sau pericol

Din frica de autovătămare sau de rănire a altor persoane în mod accidental, persoanele cu astfel de obsesii dezvoltă adesea compulsii puternice de verificare. Astfel, verifică în mod repetat dacă au închis ușile, gazul, dacă au lăsat lucrurile în priză și nu numai.

Obsesii legate de simetrie sau ordine

Asociate adesea cu compulsii legate de ordonare. Persoanele cu astfel de obsesii își ordonează lucrurile în funcție de culoare, dimensiune, ierarhie și așa mai departe.

Gânduri sexuale, agresive sau religioase intruzive și nedorite

Persoanele cu astfel de obsesii se angajează adesea în compulsii precum verificarea, cererea de reasigurări de la ceilalți, rugăciunea sau repetarea unor fraze care ajută în controlul obsesiilor.

Cum se manifestă tulburarea obsesiv compulsivă?

Este posibil să ai tulburare obsesiv compulsivă dacă:

  • Îți este extrem de teamă să nu te contaminezi în urma atingerii unor obiecte, motiv pentru care te speli exagerat sau cureți excesiv tot ce ar putea fi o potențială sursă de contaminare.

  • Te îndoiești de fiecare dată dacă ai închis ușa, oprit aragazul sau scos obiectele electrocasnice din priză. Verifici totul în mod repetat pentru a te asigura că sunt în regulă.

  • Resimți un nivel ridicat de stres atunci când lucrurile sau obiectele tale nu sunt ordonate așa cum vrei tu. Aranjezi toate lucrurile la perfecție.

  • Te preocupă gândul că vei acționa necorespunzător în public sau vezi constant imagini sexuale neplăcute. Repeți constant în gând anumite rugăciuni sau fraze care să te ajute să te controlezi.

  • Eviți toate situațiile care pot duce la declanșarea obsesiilor tale (ex. eviți să strângi mâinile celorlalți pentru a nu fi contaminat).

  • Ai anumite ritualuri specifice care te ajută să-ți reduci anxietatea (ex. te speli de dinți într-o anumită ordine sau repeți în gând anumite fraze pentru a nu ajunge să-i rănești pe ceilalți).

  • Numeri fără motiv sau repeți în gând anumite cuvinte sau fraze.

  • Simți că nu poți să-ți controlezi obsesiile și ritualurile pe care le ai chiar dacă știi că acestea sunt excesive și iraționale.

  • Gândurile și obsesiile ți-au afectat calitatea vieții. Pierzi foarte mult timp din zi pentru a scădea șansele ca ceea ce te sperie să se întâmple.

Consecințele tulburării obsesiv compulsive

Netratarea corespunzătoare a tulburării obsesiv compulsive poate duce la complicații foarte serioase, printre care:

  • Pierzi foarte mult timp angajându-te în comportamente sau ritualuri care să reducă anxietatea dată de obsesii

  • Ai un risc ridicat pentru probleme de sănătate cum ar fi dermatita cauzată de spălatul excesiv al mâinilor

  • Întâmpini dificultăți în ceea ce privește munca, școala sau activitățile sociale

  • Ai un risc mai mare de conflicte în relații

  • Calitatea vieții tale este mai scăzută
tulburarea obsesiv compulsiva 4

Cauzele apariției tulburării obsesiv compulsive

Până în prezent nu se cunoaște cauza exactă a TOC. Cu toate acestea printre cele mai comune cauze se numără:

Istoric de tulburare obsesiv compulsivă în familie

Dacă ai o rudă de gradul 1 cu tulburare obsesiv compulsivă ai un risc de aproximativ 25% de a face la rândul tău această tulburare.

Evenimente de viață stresante sau traumatice

Stresul asociat șomajului, stresul din relații, dificultățile financiare și cele legate de boală pot declanșa tulburarea obsesiv compulsivă.

Abuzuri sexuale sau fizice

Persoanele care au fost abuzate fizic sau sexual în copilărie au un risc mult mai ridicat de a dezvolta tulburarea obsesiv compulsivă.

Factori biologici

Cercetările au descoperit că pacienții cu TOC au o activitate excesivă în anumite porțiuni ale circuitelor creierului lor. Aceste circuite devin și mai active atunci când pacientul se confruntă cu simptomele TOC.

Trăsături de personalitate

Dacă ești o persoană îngrijită, meticuloasă, perfecționistă și cu standarde foarte ridicate ai un risc mai mai de a dezvolta TOC.

Cum ești fără tulburare obsesiv compulsivă? Cum arată un om fără tulburare obsesiv compulsivă?

Te-ai întrebat vreodată cum e să trăiești fără tulburarea obsesiv compulsivă?

Persoanele fără tulburări obsesiv compulsive sunt:

  • Libere
  • Încrezătoare în propria persoană și pline de speranță
    Se bucură de viață și de toate experiențele pe care aceasta le oferă
  • Nu evită situațiile de care le este teamă. Le înfruntă activ și înțeleg faptul că orice experiență este o lecție de învățare.
  • Nu sunt conduse de obsesii și compulsii.
  • Sunt curajoase
  • Resimt un nivel scăzut de stres
  • Își gestionează timpul optim
  • Nu au probleme la locul de muncă
  • Se înțeleg bine cu cei din jur
  • Nu se supun unor riscuri legate de sănătate
tulburarea obsesiv compulsiva 5

Cum poți scăpa de tulburare obsesiv compulsivă?

Tratamentul cel mai eficient în cazul tulburării obsesiv compulsive include adesea atât psihoterapie cât și medicația. Dacă obsesiile și compulsiile îți afectează viața, nu ezita să ceri ajutorul unui specialist în sănătatea mintală.

Psihoterapia

Psihoterapia este cel mai eficient tratament pentru tulburarea obsesiv compulsivă. Implică adesea două componente de bază:
  • Expunerea la sursa obsesiilor tale într-un cadru sigur și structurat
  • Învățarea de strategii sănătoase de a răspunde în fața obsesiilor tale (eliminarea ritualurilor și comportamentelor care duc la agravarea problemelor)

Medicația

Medicația este folosită în cazul tulburării obsesiv compulsive. Antidepresivele sunt folosite adesea în paralel cu psihoterapia. Cu toate acestea, medicația este eficientă doar temporar, și se ia strict sub recomandarea medicului psihiatru.

Psihoterapia de grup

Psihoterapia de grup. Terapia de grup oferă suport și încurajare din partea persoanelor care se confruntă cu aceeași problemă. Sunt foarte eficiente deoarece scad sentimentul de izolare.

TOC este o afecțiune cronică, de lungă durată, care se poate agrava cu timpul, de aceea este important să obții un tratament profesional în cel mai scurt timp. Pe lângă abordarea din partea specialiștilor, există o serie de strategii de auto-ajutor pe care le poți realiza pentru a-ți gestiona mai bine simptomele.

Ce poți face tu?

Identifică elementele activatoare ale problemelor tale.

Primul lucru pe care trebuie să-l faci pentru a gestiona o astfel de situație este să recunoști declanșatorii obsesiilor și compulsiilor. Fă o listă cu experiențele din viața ta de zi cu zi care îți activează obsesiile. Notează intensitatea fricii sau a anxietății pe care o experiențiezi în fiecare situație, cât și comportamentele pe care le faci pentru a-ți reduce anxietatea.

Învață să reziști ritualurilor compulsive

Expunându-te surselor care îți declanșează obsesiile, încearcă să reziști cât de bine poți fără să realizezi anumite ritualuri sau comportamente specifice. Cu cât vei rezista mai bine vei învăța că nu ai nevoie de astfel de ritualuri pentru a scăpa de anxietate, și că ai control total asupra gândurilor și obsesiilor tale. Cu cât practici asta mai des, cu atât progresul va fi mai bun.

Fă anumite schimbări de viață

Un stil de viață echilibrat și sănătos joacă un rol crucial în reducerea problemelor legate de tulburarea obsesiv compulsivă.

  • Practică minim 30 de minute de sport pe zi.
  • Dormi suficient. Lipsa de somn poate exacerba gândurile anxioase.
  • Evită alcoolul sau fumatul.
  • Alcoolul reduce doar temporar îngrijorările, dar în timp duce la agravarea problemelor.

Gestionează-ți stresul

Stresul poate agrava simptomele tulburării obsesiv compulsive. Practicarea de exerciții fizice și menținerea contactului cu ceilalți sunt două modalități eficiente prin care poți să-ți gestionezi stresul. De asemenea poți să te bucuri de o ceașcă de ceai, asculți piesele care te relaxează, să te joci cu un animal sau orice alte activități care îți produc plăcere.

Solicită ajutor!

Stai conectat cu familia și prietenii. Obsesiile și compulsiile te pot face adesea să te izolezi social, fapt care duce la agravarea problemelor.

Schimbă-ți gândurile obsesive

Pentru început, scrie gândurile tale obsesive care te supără. Înregistrează tot ceea ce gândești, chiar dacă acestea se repetă. Confruntându-ți obsesiile și îngrijorările, acestea vor scădea gradual de la sine. Într-un moment specific din zi, i-ați suficient timp pentru a te gândi la următoarele întrebări

tulburarea obsesiv compulsiva 6

Cum te putem noi ajuta?

La CHIROMEDICA Health & Wellness Center avem o echipă de specialiști care lucrează împreună, combinând tehnici și tratamente prin care te putem ajuta să scapi de tulburarea obsesiv compulsivă. În funcție de cauza care a declanșat TOC, noi folosim cele mai noi tehnici de ghidaj și tratament pentru a te ajuta să-ți recapeți sănătatea psihică și liniștea.

Te vom ajuta să:

  • Identifici care au fost cauzele care au dus la dezvoltarea tulburării obsesiv compulsive

  • Să identifici care sunt obsesiile și ritualurile care îți afectează calitatea vieții

  • Remediezi consecințele produce situația cu care te confrunți (diminuarea problemelor legate de locul de muncă, construirea unor relații autentice și de încredere)

  • Să contracarezi sistematic obsesia sau gândurile care te supără

  • Să dezvolți noi modalități sănătoase de răspunde în fața obsesiilor (eliminarea ritualurilor și a comportamentelor repetitive)

  • Să fii mai fericit și echilibrat!

  • Să înveți să te relaxezi, să trăiești în prezent și să te bucuri de viață!

Odată cu diminuarea simptomelor tulburării obsesiv compulsive, oamenii au tendința să înflorească. Din acest motiv, odată cu dispariția problemelor, vei lucra cot la cot cu psihologul tău pentru a deveni o persoană mai bună, mai autentică, mai recunoscătoare și mai FERICITĂ!

Ascensiunea personală merge continuu, motiv pentru care niciodată nu avem un punct de oprire în ceea ce privește ce creștem în noi și cum.

La ce să te aștepți?

La prima vizită vei avea o discuție cu psihologul nostru. Acesta îți va face o evaluare amănunțită și îți va oferi o serie de teste pentru identificarea situațiilor sau evenimentelor cu care te confrunți și a cauzelor care au dus la apariția tulburării obsesiv compulsive.

În urma evaluării, se va stabili un plan de tratament și seturi de exerciții personalizate pe care tu va trebui să le pui în practică. Psihologul îți va oferi ghidaj și suport pe toată durata ședințelor (care durează în funcție de cât de bine pui în practică lucrurile învățate în cadrul sesiunilor individuale). În cazul în care este nevoie și de intervenția unui alt specialist (nutritionist, kinetoterapeut, psihiatru, etc.), psihologul va aduce în echipă o nouă persoană, alături de care va concepe tratamente personalizate pentru ca tu să-ți atingi scopul.

Prin urmare, dacă ai identificat semne ale tulburării obsesiv compulsive cu care și tu te confrunți, îți recomandăm să îți faci o programare pentru o evaluare, la CHIROMEDICA Health & Wellness Center!

Nu ești singur! Noi suntem aici ca să te ajutăm să-ți recapeți încrederea în tine!

psihologie psiholog denisa marchis

Grija noastră principală este
sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Grija noastră principală este sănătatea dumneavoastră

Ultimele noutăți